Annons:
Etikettunghästen
Läst 1171 ggr
Ridainadilla
2018-04-17 21:41

Inridning tips o råd ♥️

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har börjat ta hand om ett isis sto på 5år. Hon har istort sätt bara lärt dig stopp och hanteras vid verkning o stå i stallgången . Har pysslat me henne nu i två månader. Vi har fått en fin relation hon litar på mig o följer mig . Har även börjat med träns vändning och de går bra . Sitter upp utan problem och hon accepterar mig på ryggen utan konstighet . Får henne några varv i voltigen sen trlttnar hon o vill typ bara stå o glo . Men min fråga är ska jag behöva en ledhäst för att hon ska gå fram?? Hennes vilja är stark o vill helst bara gosa o stå slill. Man ser på henne hur hon säger typ . Gosa me mig istället , vi skiter i de här me o gå framåt. Försöker få henne o bli nyfiken o vilja gå fram men va ska jag göra? Försöker me allt godis äpple pinnar , men nej hon står som tjuren färdinan o glor 😂😂 hjälp mig 💖

Annons:
Lona
2018-04-26 20:05
#1

Jag förutsätter att utrustningen passar och att hon inte har ont någonstans, annars börjar man förstås där.
Hur pigg är hon om ni gör andra saker? Går ut och promenerar, tränar tricks, longerar eller tömkör?
Med unghästar så tycker jag att det absolut viktigaste är att de tycker att det är kul och får ett sug framåt. De ska vilja komma ut på en ridtur, inte tycka att det är jobbigt eller tråkigt.
Be några stallkompisar hänga med och ut och "busrid", givetvis med hänsyn till att hon är i princip oinriden och inte tränad vare sig mentalt eller fysiskt.
Rid inte i paddocken eller på någon ridvolt, utan ut i skog och mark! Kräv egentligen ingenting av henne vad gäller form, korrekta gångarter och så vidare utan var bara positiv hela tiden, i synnerhet när hon går fram av sig själv.
Använd kompisarna som "draghjälp".
Variera gärna med andra aktiviteter, bygg till exempel upp henne genom att gå ut och gå (eller jogga!) i jobbig terräng, backar och så vidare.
Det kan också vara så att hon helt enkelt inte förstår riktigt vad du vill. Istället för att testa sig fram så blir hon då passiv.
Den unghäst jag red senast var väldigt sen i utvecklingen, om man red lektion på henne så kunde hon helt plötsligt stanna för att det blev kortslutning i skallen.
Hon funderade en stund, balanserade om sig och när hon sedan satte igång igen så gick hon mycket bättre. Hon behövde helt enkelt tid att tänka, och även att kontrollera sin kropp, hon hade rätt mycket problem innan hon fick ihop en vettig trav och tölt.

(Och givetvis måste du se till att du har stopp och kan svänga innan ni är ute och busar i skogen😉)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: