Annons:
Etikettträning
Läst 2933 ggr
JaVenne
3/19/17, 4:29 PM

Hjälp med tölten

Hej!

Det är så att mitt sto jag äger har ganska svårt för tölten. Hon är 5 gångare och har en väldigt stark pass och passar helst hela tiden. Så fort jag ska försöka lägga tölt på henne så blir det grisepass och det är supersvårt för oss att få till tölt. 

Har tyvärr inte råd att ta hjälp av en tränare nu så letar bara efter lite tips och trix allmänt som förhoppningsvis funkar.

Annons:
Yuuuhanna
3/21/17, 9:28 PM
#1

Det är lite svårt att hjälpa över ett forum såhär. Det är nog lättast att ta hjälp av tränare. Det är väldigt svårt att veta varför hon väljer att gå mot pass i tölten. Hon kan vara stel, ha balansprobem eller vara felriden på något vis. Precis lika gärna kan det vara något ryttaren gör, eller med största sannolikhet så finns det något hos både häst och ryttare som behöver rättas till.  Försök att spara ihop så att du kan rida för en tränare, eller så kanske du känner någon som är duktig på islandshästar som kan tänka sig att hjälpa till?


JaVenne
3/25/17, 9:23 PM
#2

Förstår det, men tack för tipsen. Vi står i ett islandstall. Ska snart ta hjälp av ägaren/ min ridlärare och kolla om hon kan testa henne lite. Fått tips även om att jag måste få passen att bli svagare, typ bryta ner den, Vet dock inte riktigt hur.

Yuuuhanna
3/25/17, 9:36 PM
#3

Det gör du nog bäst genom att inte rida i passtaktig tölt. Rid skritt, trav och galopp och bygg upp det till att börja med. Rid hästen mjuk och smidig i sidorna och jobba på volter och med ställningar.


JaVenne
3/26/17, 8:01 PM
#4

Okej, det är tyvärr oftast så att hon passar,  vill inte ta traven och då så ger jag upp och låter henne passa på. Får börja med att inte låta henne göra de överhuvudtaget då. Volter tränar vi ganska mycket på då hon tycker det r svårt att trava på mindre vplter och tar pass då. Tack för tipsen förresten :)

Yuuuhanna
3/26/17, 8:09 PM
#5

Det blir ju lite konstigt om hon får passa ibland och ibland inte. :) Inte lätt för henne att veta vad som krävs av henne då, dessutom tränar du ju upp henne att passa istället för att trava när hon gör det. :) Testa att trava på lite ojämnt underlag eller över bommar tills hon blir starkare.


JaVenne
3/27/17, 7:31 PM
#6

Okej, ska testa det :)

Annons:
Lona
3/27/17, 10:03 PM
#7

Det som funkade på min medryttarhäst som lätt blev passtaktig var att rida MYCKET lösgörande arbete, hon var väldigt stel och då orkade hon inte bära sig i tölt och trav ordentligt. En hel del av det kan du göra i skritt - även ute i skogen - så att hästen inte "ramlar iväg" i grisepass. Det finns även övningar du lan göra från marken (finns säkert massor på youtube om inte annat). Det hjälpte även att tömköra och longera henne, jag är inte så duktig att jag kan få dem att tölta på tömmen men för att lösgöra och bygga upp. Mycket galoppfattningar och övergångar mellan skritt-trav-galopp. Var då noga med att hon absolut inte får grisepassa! Sen tycker jag att just tölt hänger mycket på KÄNSLAN hos ryttaren. Att man TÄNKER tölt och har "takten i kroppen", inte tänker "skit, nu blev det passtaktigt" utan verkligen fokuserar rätt takt. Om du har en inre bild och känsla av bra tölt i fyrtakt så förmedlar du mycket bättre hjälper till hästen, även om det låter lite flummigt :-P Det kan ibland hjälpa att rida tillsammans med en häst som själv har bra tölt, den behöver ju inte ha så fantastiskt steg men bra takt. Sen är det alltid bra att låta en equiterapeut eller liknande kolla igenom hästen ibland, de flesta hästar har snedheter och låsningar som kan försvåra gångartsträningen avsevärt. Men det är samma sak där - pengarna trillar iväg…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JaVenne
3/28/17, 9:35 PM
#8

Okej, får testa lite det imorgon. Galoppfattningarna håller jag på och träna upp nu då hon, enligt mig, inte verkar fatta dom utan man måste bara öka tempot så hon ar galoppen då så det är något vi tränar på redan nu. 

Okej, jag förstår vad du menar. Vet att jag gjort något liknande ute på en äng för ett tag sen och då tyckte hon jag red med att det såg ganska bra ut iaf :) 

Jag rider redan nu ganska ofta med en häst som har en bra tölt :)

JaVenne
3/28/17, 9:37 PM
#9

Kan tillägga nu att hon har ganska svårt att trava på mindre volter så när vi väll ska göra det så får hon till en ganska fin tölt istället för traven. Hon tar ganska ofta tölten när hon håller på att gå över från pass till trav ocå :)

Upp till toppen
Annons: