Annons:
Etikettallmänt
Läst 1135 ggr
kajsa_johansn
9/30/16, 10:35 PM

Musblack temprament?

Min musblack har ett temperament utan dess like och inprincip bara träffat musblackar som är lite egna, är detta som fuxen alltså?

nouw.com/vovveloo

instagram: @kajsaalfrida

Annons:
[W.D Skorrm]
10/4/16, 12:55 PM
#1

Hästens färg har inte nått med dens temperament (är 99,99% säger på det) att göra utan alla hästar har olika temperament som oss människor 🙂

kajsa_johansn
10/4/16, 4:24 PM
#2

Ja, det förstår jag ju också men fuxen har ju en "skröna" och tänkte om man har hört likadant med musblack.

nouw.com/vovveloo

instagram: @kajsaalfrida

kvekki
10/13/16, 12:53 AM
#3

Jag vågar nog påstå att färgen inte har något sammanhängande genetiskt med lynnet. MEN black är en färg som slår igenom med minst 50%. Det finns hästar som är homozygota för black och alltid nedärver det. Om din häst har väldigt mkt lynne så kommer det säkert ifrån den stam hen har. Jag har ju två blackar. Min musblack är hur snäll som helst, ett sto där man inte ens märker att hon brunstar, hon är superstabil o trygg i alla lägen. Hennes förfäder är kända för att ge denna typ av hästar. O nedärver färgen black. Hennes dotter är oxå black(fast brunblack) men har fått egenskaper som är rätt kända för pappans stam. Hon är känslig och tittig och de kan ofta vara rätt "egna" i humöret, men där har hon istället ärvt lite av mamma o är supersnäll. Farfarsfar är känd för att ge just tittiga o väldigt känsliga avkommor. Farfar i sin tur sägs vara rätt "egen" o kunna ge lite tuffare avkommor. Både Farfarsfar, farfar och pappa är blackar. Den mest kända av dom, som finns i många hästars stam är Ofeigur frá flugumyri. Kanske har din black honom bakom sig?

kajsa_johansn
10/13/16, 9:54 AM
#4

#3 Spännande, han är musblackskäck, men har extremt lite tecken, höga vit bakben och tre prickar vid manken. Du hade rätt, mammas morfar var Ofeigur, spännande med detta!

nouw.com/vovveloo

instagram: @kajsaalfrida

kajsa_johansn
10/13/16, 9:57 AM
#5

#3 Kollade även en annan musblack som jag vet är lite stissig, Ofeigur i honom också🤓

nouw.com/vovveloo

instagram: @kajsaalfrida

kvekki
10/14/16, 3:41 AM
#6

Det är väldigt roligt just med just avelslinjer och vad vissa hingstar nedärver. Jag brukar pumpa min hovslagare på all info som går, han e islänning o har koll på de flesta stora linjer. Det är bra om inte annat om man skulle titta på ny häst eller välja hingstar så man vet vad man kan få! Min dröm vore att betäcka om musblacken men hoppa över ett led hingst och komma närmare Ofeigur. Jag tycker han slog ut väldigt väl ihop med lynnet och rörelserna på min. Men närmsta Ofeigur-barn står 5h bilfärd bort o mitt sto har börjat klia sig… (vem vill avla på exemsto??). Jag kan dessutom tycka lite synd om de som inte har koll på lynnesproblem i vissa linjer som avlar på en hingst de aldrig träffat för att han ger super rörelser. O så är han känd för att ge svåra avkommor med mycket humör, avkommor som bara vissa tränare klarar av. Ska bli spännande o se hur många problemhästar som finns på annons här om något år eller två.(efter en viss hingst som kom till Sverige o var jättepopulär) Jag har redan sett en iår…

Annons:
Upp till toppen
Annons: