Annons:
Etikettunghästen
Läst 1049 ggr
Borntobekind
2016-09-07 10:08

Inridning/utbildning av 4åring

Hej! Säkert finns det en tråd som redan tar upp detta men jag sitter på mobilen och kan inte hitta.. Men en ny skadar ju inte :) Har ägt min unghäst i ett år. Van vid sadel och träns. Arbetad en del från marken osv. Nu på sensommaren så satt jag upp ett par gånger och allt gick jättebra. Tog ett uppehåll tills igår då jag satt upp igen. Allt gick bra men hon är lite ovillig att gå framåt. Vill inte sitta och sparka så brukar vänta och bara prata med henne. Vet att man inte ska stressa. Men jag undrar då lite hur ni gör i det här stadiet? Framat, bakåt, höger, vänster är alltså det vi ska jobba med nu. Sedan tänker jag att vi gör det i de andra gångarterna. Tack på förhand för tips :)

- A Hard Life Makes You Shine In The End -

Annons:
Villemoselin
2016-11-04 08:48
#1

Du kan börja med att leda henne medan du gör "smackningar". När du har upprepat det flera gånger så förstår hon tillslut att smackningarna betyder framåt :) Använde mig av detta när vi red in en av våra nordsvenskar 😊

kvekki
2016-11-12 05:31
#2

Út o lek med andra hästar! Jag har inte lärt mina skänkeln före vi red ut, det har de lärt sig ute på uteritt ihop med vuxna springglada hästar. I det läget där du är nu så red vi 10min cirka, en lagom uppvärmning för de vuxna. Det var trav/tölt ifrån gården direkt o så sprang vi några hundra meter hemifrån, vände o sprang hem igen. Det enda viktiga på ganska många månader framöver var just viljan framåt. För utan en vilja framåt så kan man inte arbeta. Det dom kunde innan ridturerna var att stanna och att svänga(genom att "dra huvudet" åt rätt håll, OBS bettlöst på mina!) O just det, de hade varit handhäst på liknande turer så de visste att de skulle springa med de vuxna. Den absolut första ridturen på iaf den ena så var jag handhäst. Hon behövde mer stöd än den andra som glatt sprang med på egen hand. Den ena har varit väldigt trög framåt och stannar gärna när något avviker eller bara när hon har lust. Att "spöa" fram henne fungerar inte utan då stänger hon bara av. Jag har istället letat fram hennes vilja att springa genom beröm! Så fort hon gått fram, ljudligt beröm, stanna innan hon stannat och gett en godis. Det första året bromsade jag egentligen aldrig henne om hon ville springa. Började hon frivilligt tölta för att livet var spännande så klappade jag o tjoade glatt hur duktig hon var. Oavsett om det var lämplig springväg eller oavsett vad mitt ridturssällskap tyckte. O det har fungerat! Hon är fem år nu o älskar att springa! Så först i somras, två år efter insittning så kunde vi börja utbilda henne. Den andra som har mer framåtdriv själv hon har kommit mycket längre/fortare fram i sin utbildning. Lycka till, o njut av unghästträningen! Det finns inget roligare!

Upp till toppen
Annons: