Annons:
Etikettträning
Läst 2511 ggr
frivon
2/1/16, 5:32 PM

Lägga pass?

Behöver tips på att träna pass. Min häst har väldigt stark pass och har lyckats lägga henne i pass några få gånger. Men skulle behöva lite tips! Hur lägger du din häst i pass, kommandon? Hur ofta tränar man pass? Finns det något man ska tänka på när man tränar pass? Är det lätt att hästen väljer bort någon annan gångart? Som sagt helt ny när det gäller passen.

Annons:
Ella8707
2/10/16, 12:27 PM
#1

Jag är inte alls någon expert på passridning, men jag tycker att man ska vänta med att träna passen till dess övriga gångarter funkar bra och hästen har en bra grundstyrka. Om hästen känns stabil i övriga gångarter och tillräckligt stark kan du börja känna på passen. I och med att passen skall ridas fort krävs kroppskontroll och teknik för att hästen inte skall slå sig. Använd alltid skyddsboots och eventuellt benskydd när du tränar pass. Rid på rak jämn väg och rid inte för långa sträckor. Om hästen har väldigt lätt för pass bör det inte vara något problem att lägga den. Lägg alltid från galopp och sträva efter att kunna avsluta lugnt utan korsgalopp. Du lägger genom att rida hästen i galopp, gärna den galopp som inte är hästens starkaste, och försök att göra galoppen lite "flack"/rid mot fyrtakt. Om hästen t.ex. går i höger galopp gör du sedan en förhållning på höger tygel (vänster om det går i vänster galopp). Detta skall använda galoppens egen rörelse till att skapa en lateral benförflyttning. När du väl har uppnått en lateral benförflyttning och hästen ligger i pass bör du driva och försöka behålla en god balans i hästen. Jag tycker att du ska ta hjälp av en tränare om du känner att du inte riktigt vet. Det är givetvis inte bra att hästen går långa sträckor i grisepass, och det kan vara svårt att känna skillnaden. Passen skall ha ett tydligt svävmoment. När du börjar träna pass kan det hända att hästen börjar blanda lite, men var konsekvent med att alltid lägga från galopp samt fortsätt arbeta med de övriga gångarterna så bör det inte vara ett problem. Jag tycker alltid att man ska ta hjälp av instruktör om man själv känner sig det minsta osäker. Lycka till!

Zelmabus
2/12/16, 2:57 PM
#2

Jag gör ungefär som #1 Fulgalopp (alltså ej samlad utan flack), halvhalt på tygen i den galoppen som är och man kan hjälpa till med att skjuta fram den andra höften/trampa ner lite extra i stigbygen (ex höger galopp, halvhalt höger tygel, skjut fram/ trampa ner vänster ). Fortsätt driv med halvhalt och framskjuten höft. Ju säkrare hästen blir på pass behövs mindre förhållningar. Nu när jag och min häst känner varandra så kan det räcka med att jag säger "pass" i kurvan om vi rider på en ovalbana och sen bara driva.

Zelmabus
2/12/16, 3:01 PM
#3

Sen vill jag bara tillägga att man kan lära sig "rida pass" själv utan instruktör . Det har jag gjort och passen är nu mer hans bästa gångart . Vi kniper alltid en rosett i just passgrenarna. Jag brukar inte träna passen mer än 1 gg v, men under icke tävlingssäsong så kankse jag lägger pass 1 gg/ månad .

Upp till toppen
Annons: