Annons:
Etikettfoder
Läst 1398 ggr
IsisMylla
1/18/16, 10:06 PM

Bra godis/mat till överviktiga hästar ?

Hej, Jag tar hand om 2 islänningar och en shettis som jag ganska nyligen börjat hålla på med. 

Då jag nästan aldrig kommer till dom utan nån typ av godis men vill inte ge dom för mycket då inlärningarna inte blivit ridan på cirka 6 år och bara gått på lösdrift och shettisen inte kört vagn på 8 år så undrar jag, 

Vet ni nån bra godis eller "mini mat" till smått över viktiga hästar som man tränar för att dom ska kunna gå ner lite ?  

Jag vill inte sluta med godisen då shettisen kan bli ganska aggressiv av sig och tro att jag är en fiende, Och att en av islänningarna är riktigt skygg så vill visa att jag är hennes vän. Dom alla är ston och 1 av islänningarna är runt 33 dom andra 2 melen 20-25 år.

Annons:
oddahviing
1/18/16, 10:17 PM
#1

Shettisen är aggressiv för att du inte ger den godis, dåligt beteende och jag tycker inte du bör ge den något överhuvudtaget utan lära den att ibland får man godis, och ibland inte. Jag gav aldrig mina hästar något godis om de inte hade rätt psyke, eller för att det var inlärning/belöning för något de gjort bra. Aggressiviteten din shettis visar blir en belöning eftersom den vet att den alltid får godis om den visar det beteendet. Godis, t.ex. en morot är obetydlig när det kommer till viktnedgång. Hästar bryr sig inte om mängden. En häst kan få 10 morötter och en annan bara 1, men de är lika glada så länge de ätit upp allt i samma takt. En morot räcker gott, den skygga hästen kan du locka med men shettisen bör inte få något alls eller bara en liten bit och sen räcker det - då ska du säga till att det är nog om den promptar om mera.

'-Headlights on the highway-'

IsisMylla
1/18/16, 10:28 PM
#2

Hon var aggressiv innan jag fick börja hålla på med henne. Av de jag hör från hennes ägare så är de för att hennes gamla ägare inte behandlat henne rätt. Då jag märker att hon inte vill ha mig nära så låter jag henne vara så när hon väll vill vara med mig och hålla på så får hon nått gott dom belöning för att hon sköter sig, Som t.e.x när jag lös hoppar henne och hon vill vara med och kommer fram för att visa att hon vill de spelar inte nån roll för henne om jag har godis eller inte. Den skygga brukar jag inte försöka locka på med godis för att hon ska vänja sig vid bara med mig, Och inte att ja är där för att ge henne godis utan för att jag vill henne väll.

oddahviing
1/19/16, 1:04 PM
#3

Belöning är bra för gott beteende som jag sa. En liten bit morot då och då är nog bästa godis.

'-Headlights on the highway-'

Lilja16
1/19/16, 3:32 PM
#4

Ps of Swedens hästgodis kör jag på, det är lite nyttigare än "vanligt" godis 🙂

Upp till toppen
Annons: