Annons:
Etiketttävling
Läst 1316 ggr
Maja
2015-07-28 23:02

Börja tävla ny/unghäst

Hur har era nya hästar (som aldrig tidigare har tävlat)/unghästar reagerat första gången de har tävlat? Har de varit precis som hemma? Stressigare? Lugnare? Har de gått in på banan utan problem? Hur har de varit inne på banan?

Tränar ni upp det på något speciellt sätt innan eller tar ni det bara som det kommer?

Annons:
[Lineaolsson]
2015-08-10 21:09
#1

Alla hästar är olika. Min häst är tränad sedan födsel till tävlingshäst, hans merit har kommit upp i 8,5 i 5 gång. Och 7,9 i 4 hång. Alla hästar reagerar tills början på bana, både andra hästar och nytt ställe. Jag gjorde så att jag behandlade honom som precis hemma, jag var lugn och försökte att inte vara nervös då det är påverkat honom. Innan tävling kan jag rekommendera att ta hästen till nya platser med nya hästar och därifrån träna tillit. Men som sagt, alla hästar är olika. Min skäck kom upp i 64,3 km i sken på bana även fast han är tävlad sedan länge. Det var en ny bana och nya hästar. Annars brukar han vara lugn. Man kan aldrig göra som andra säger egentligen, bara ta lite tips för du känner din polle bäst. Träna tillit först på andra banor. Jag har världens busfrö som älskar att jävlas men jag litar på honom så på bana litar han på mig och gör som jag säger, sedan efter kan vi brutta ut i skogen så får han göra som han vill för jag litar på honom. Kom ihåg, det finns inget rätt eller fel.

Zorrbert
2015-08-17 19:22
#2

dom har varit väldigt lugna och ridbara allihopa, Valtyr kunde bli rätt seg på tävling förut men det har blivit bättre när ryttaren lärt sig rida även inne på tävlingsbanan :P

Upp till toppen
Annons: