Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1827 ggr
Jennipher2000
6/6/15, 9:07 PM

Rädd för att bli mobbad pga mitt val av hästras

Jag är en 15 årig tjej som älskar hästar. Jag har hållt på med hästar i hela mitt liv och jag verkligen lever och andas häst. Jag har aldrig varit den personen som vill tävla, ha dyra märkesgrejer eller rida flotta dressyrponnyer. Jag har alltid nöjt mig med att rida ute i skogen, hoppa lite då och då, åka på klubbtävlingar, sommarridläger osv. Att tävla för mig har alltid inneburit att ha kul, ha samma glada humör när jag åker hem som jag hade när jag åkte dit, skratta om det går dåligt och bara njuta. Jag har haft ett arabsto i 1 och ett halvt år som jag kämpat med och bara haft problem med. Vi har aldrig haft en tanke på att ha kul eftersom det enda hon gjort var att inte funka. Nu när jag ska skaffa ny häst så har jag haft lite bekymmer. Har 2 stycken kompisar som tävlar sina hästar på nationell nivå och har fina hästar. Dom är ganska rasrasistiska och rider bara hästar som är värda minst 100 000. Dom har hela tiden ifrågasatt varför jag inte sålde min arab så jag kunde tävla osv. Någonstans på vägen har jag fått inpräntat i hjärnan att jag måste tävla för att duga och får att bli accepterad. När jag började kolla på hästar kollade jag bara på dyra elithästar för minst 50 000 men jag och min mamma har inte budget för det. Mamma erbjöd sig ta ett extra jobb för att få ihop pengar inom kanske 3 månader men det accepterade inte jag. Jag vill inte tävla, jag vill inte tävla är det enda som gånger i mig när jag ska sova. Jag vill inte rida SM, NM och OS. Jag har kollat en del på islandshästar och jag visade mina kompisar en som jag tyckte var super fin och jätte söt. Dom skrattade och sa till mig klart och tydligt att sådana kan man inte rida, rider du en sån umgås du inte med oss osv. Imorgon ska jag kolla på ett fint islandsto som är i min prisklass (15') och jag är verkligen sugen på att köpa henne. Men om jag köper henne tänker inte mina kompisar vara med mig. Hur skulle ni ha gjort?

Annons:
AnnaKarin
6/6/15, 9:13 PM
#1

Köp den häst Du vill ha, inte den dina, så kallade, kompisar vill att Du ska ha. Det är Du som ska ha en häst Du trivs och mår bra med. Duger inte hästen åt dina kompisar så är de inte mycket att ha.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Ravynsfair
6/6/15, 9:19 PM
#2

Jag hade köpt hästen och varit lycklig med den, dem du kallar vänner är inte det. 
De är inte värda att kallas eller ses som vänner, de vet inte vad vänskap är. 
Strunta fullständigt i det och gör det du blir lycklig av. 

Har själv en vän som tycker att jag ska växa upp som rider 28årig fjordhäst.
"När ska du skaffa en riktig häst?" 
Jag skiter i hennes åsikter, tycker bara synd om henne som inte kan  förstå att alla inte vill ha dyra dressyrhästar eller liknande som hon vill ha. 
(Hon rider själv Frieser just nu)

Köp du islandshäst om hon känns rätt för dig, du kommer ha en bästa vän i många år framöver och kommer hinna skaffa många nya vänner med henne. 
Gör det du och hästen blir lyckliga av och skit i alla negativa personer.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Maja
6/6/15, 10:27 PM
#3

Det är din häst och därmed ditt val. Om du vill ha en arab - köp en arab. Om du vill ha en fjording - köp en fjording. Om du vill ha en shire - köp en shire. Om du vill ha en islandshäst - köp en islandshäst. Det är ju som sagt din häst.

Jag har också haft bekanta som ifrågasätter när jag ska börja med "riktiga" hästar, för de där kantarellponnyerna som jag rider på platsar ju bara på turridningar i skogen. Säger man så, så tappar man lite av min respekt. Jag bryr mig inte om du har en shettis som du fick gratis eller en dressyrhäst värd 500.000 kr så länge du är lycklig.

Prova stoet och känns det bra - köp. Några av mina absolut allra bästa vänner idag har  jag mött tack vare islandshästarna. Hade jag inte börjat med denna ras hade jag gått miste om sååå mycket!🙂

Lycka till!

kvekki
6/7/15, 12:19 PM
#4

Tycker valet blir självklart efter att ha läst din beskrivning. De är inte dina vänner om de säger så! De kan inte acceptera att du inte vill samma som dom och då är dom inte värda din uppmärksamhet/vänskap! Köp det DU vill ha, det du mår bra av och ställ hästen i ett stall med likasinnade så hittar du nya vänner som gillar dig för den du är! Lycka till!

Lon@
6/9/15, 11:41 PM
#5

Med sådana "vänner" behöver man sannerligen inga fiender! Spola dem, oavsett om du köper islandshäst eller inte, de verkar onekligen inte vara mycket till vänner! Du är värd något bättre, köp den häst DU vill ha och satsa på det DU vill - är det promenadridning och ha skoj så gör det! Blir det en islandshäst så stalla gärna upp den i ett islandshäststall för att träffa likasinnade :-)

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[Julie_Smulan]
1/7/16, 7:29 PM
#6

RIKTIGA vänner är med en oavsett vilken häst man har. jag vet att många har fördomar mot islandshästar men ingen pålle är mindre värd än någon annan. vill du ha en islänning så SKA du ha det:) Det är bara dina "vänner" som förlorar på att tala illa om något som de inte verkar ha en aning om.

Lycka till!

Annons:
Alicia_svartur
1/8/16, 12:57 PM
#7

Ja, folk ser ner på oss som rider islandshäst. Men man vänjer sig. Visst, det är svårt att inte bli illa berörd av alla nedlåtande blickar och halvtaskiga kommentarer, men strunta i det. Du ska göra det som känns bäst för dig, inte vad som passar andra. Dina så kallade vänner kan dra åt helvete, kan de inte acceptera att du inte tänker tävla på dyra hästar och med dyr utrustning så är de inte värda din uppmärksamhet. Sen kan man inte dra alla islandshästar över en kam, det finns islandshästar som kostar långt över 100.000 lappen, men bara för att den ursprungliga islandshästen är raggig och liten tänker oftast "övrigt hästfolk" att alla ser ut så. Vi säger NEJ till rasrasism! (haha, bra slogan där;)) *lite rörig text, jag vet*

Fåglen11
1/8/16, 5:53 PM
#8

Vet precis vad du går igenom, gick själv igenom det när jag skulle börja rida islandshästar. Jag tycker du ska vissa dem hur underbara och fina islandshästar kan vara, om dem inte accepterar dig för den DU är och för DINA val finns det bättre människor.  Även islandshästar kan vara (kanske inte flotta hopphästar) men underbara dressyr tävlingshästar :) Jag tycker personligen att en islandshäst är väldigt mer flottare, vackrare och mysigare än en ponny eller halvblod. Men självklart får alla tycka som de vill.

Maleficum
1/13/16, 9:10 PM
#9

Jag red islandshäst för några dagar sen för första gången på minst 13 år (bortsett från en isläning jag inte räknar för när han kom till ridskolan jag red på då kunde han i princip bara "täby galopp" och var inte alls som att rida "riktig" islandshäst) och min första tanke när jag hoppat upp var "Varför har jag inte velat rida isläning på så länge?" Blev superkär igen!

Man ska helt klart skaffa den ras man själv vill ha och trivs med! Ni ska ju ha stor glädje av varandra förhoppningsvis under lång tid. Även om jag inte rider isläning just nu utan "vanliga" hästar så arbetar jag med dem och det är få raser som är så mysiga och trevliga (och enkla) att pyssla med som isläningar!

Jag har aldrig varit intresserad av att tävla utan jag vill bara njuta av vad samspelet med en häst kan ge mig och det kan vilken ras som helst.

Lite sent kanske detta inlägg, hur har det gått? Blev det en liten isläning?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: