Annons:
Etikettarbete-från-marken
Läst 1475 ggr
pokkis
6/1/15, 11:33 AM

Reser sig

Hej!
Jag har en nyss fyllda 2åring som reser sig när han inte får som han vill. När jag blir arg på honom reser han sig också. Fick en hov i huvet (lindrigt) i helgen. Han är min första unghäst men jag har lång erfarenhet av hästar. Hur får jag bort detta?? :-(

Annons:
Maja
6/14/15, 9:43 PM
#1

Aj, inte kul att bli skadad! Använd alltid hjälm på huvudet när du handskas med unghästar!

Träna, träna, träna. Han är unghäst och utmanar sina gränser. Hur långt kan han gå? Vad får han göra? Inte göra? osv. Han vet inte vad som är rätt och fel.

Ryt till med ett tydligt "nej" när du ser att han är på gång. Visa att det är du som bestämmer och att du inte accepterar hans beteende.

Stort lycka till! 🙂

Alex
6/19/15, 9:39 AM
#2

Vad innebär "Inte få som han vill"? Vad har du för krav på hästen och i vilka situationer blir du arg på honom? En tvååring är bara en bebis, långt ifrån mogen i huvudet och i de flesta fall då en unghäst protesterar på såna sätt brukar det helt enkelt handla om att de säger ifrån för att det blivit för mycket. För höga krav, för mycket jobb utan nog med vila, tillrättavisningar den inte förstår etc. Får man såna protester av sin häst och fortsätter bråka med den så riskerar man att dra på sig rejäla problem inför framtiden.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Upp till toppen
Annons: