Annons:
Etikettfoder
Läst 2421 ggr
natass
4/13/15, 11:02 PM

Foder till fånghäst

Min nya häst har haft fång för några år sedan, tänkte höra lite om ni har nåt bra torrfoder att rekommendera? Till min förra häst gav jag vanlig original krafft från granngården men detta är tydligen inte allra bäst till fånghästar. Vilket foder är bra?

Annons:
Alex
4/14/15, 11:27 AM
#1

Det optimala är ju ett bra grovfoder, så man kan skippa kraftfodret helt. Vad är det som saknas i grovfodret, som gör att du behöver ge kraft?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

natass
4/14/15, 9:30 PM
#2

#1 Nej jag tycker bara att de är bra o ge nåt bra efter ridpasset men de funkar ju såklart med enbart hö också! :)

Alex
4/15/15, 4:09 PM
#3

Då skulle jag personligen hålla mig till mineraler, om inte höet har nog. På sin höjd nån näve lusernpellets (svällda), om innehållet lämpar sig, eftersom det också är ett grovfoder. Kraftfoder skulle jag undvika helt om det går till en fånghäst.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Österlenhäst
6/4/16, 11:33 PM
#4

Jag skulle också undvika kraftfoder. Hö, bra mineraler anpassade efter höanalys och gärna brännässla, nypon och kiselgur, samt bra levande probiotika för häst för att hålla tarmfloran i bra balans.

Alana82
6/10/16, 10:10 AM
#5

Möjligtvis skulle jag utöver vad föregående skrivare ha nämnt kunnat sträcka mig till Primero Total, i grunden ett grovfoder men mer koncentrerat  "spannmålsfritt energi- och fiberrikt koncentrerat foder, lågt i stärkelse och utan tillsatt socker"

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

[nevamisse]
6/25/16, 11:34 PM
#6

Jag skulle hålla mig till enbart grovfoder, om det inte finns särskilda anledningar som visar att hästen verkligen behöver något mer.

Annons:
Upp till toppen
Annons: