Annons:
Etikettryttaren
Läst 1198 ggr
natass
2015-04-13 22:46

Lukten av rädsla

Jag fick höra att när man blir rädd så utlöser man någon slags lukt som hästen känner av, är detta sant eller bara nåt dumt rykte? :S

Annons:
hannaj98
2015-04-13 22:48
#1

Vet faktiskt inte om hästar känner det men man utlöser en lukt och jag vet att hundar känner det. Men är osäker på om hästar gör det.

Cahira
2015-04-13 22:49
#2

Jodå de känner det. De flesta rovdjur och flyktdjur kan känna det för att snabbt kunna reagera på denna stressrespons.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

natass
2015-04-13 22:49
#3

#1 Jaha, då kanske det är sant iallafall :o Ska googla upp det ännu nogrannare, tack för svaret! :D

natass
2015-04-13 22:54
#4

#2 Jaså :O Men jag tänkte på en annan sak, ifall jag sitter jätte avslappnad o andas lugnt o bara tänker på annat än de jag är rädd för fast jag fortfarande liksom ''vet'' att jag är rädd, luktar jag fortfarande då eller blir hästen lugn om jag är avslappnad? o.O

Cahira
2015-04-13 22:57
#5

Jadå de känner lukt oavsett om man är avslappnad eller ej. Tänk lukt av mat, vi känner det oavsett hur vi känner oss. :) Sedan hur känsliga de är på detta varierar individuellt. Vissa hästar reagerar med panik och andra reagerar med att vara försiktigare och tredje typ kan vara varsomhelst mellan de första två.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

natass
2015-04-13 23:00
#6

#5 Ojdå, aa då gäller de väl o köra lite mental träning nästa o gå igenom mina egna rädslor ! :) Tack för svaren, väldigt hjälpsamt då detta faktiskt hjälper mig att förstå varför hästar kan bli rädda för saker från ingenstans liksom :D Blev lite logik där ;)

Annons:
kvekki
2015-04-18 02:58
#7

Spännande om det har med lukt att göra! Jag har iaf hela mitt vuxna liv vetat att det inte alltid är hästen som kan skyllas för att vara rädd. Hästen känner ju allt vi gör, hur vi andas, hur hårt vi håller om tygeln, hur vi spänner kroppen i sadeln. O vi är ju så dumma så om nån sagt att hästen är rädd för brevlådor, så gör vi oss beredda på det, förväntar oss rädsla och hästen känner att ryttaren är rädd -bäst jag blir rädd oxå! Jag har varit med om en enda allvarligare skada ihop med häst, var på promenad med vår då nya häst. Gick i godan ro o så knakar det i en tätning. Jag blir livrädd att det skall vara en älg eller vildsvin! Jag går igång med full mjölksyra i benen, hjärtat slår så det dunkar. Det knakar lite mer och så hoppar en skogshuggare fram… Då drar hästen som en avlöning o jag bryter ett finger av snöret. Hästen har aldrig under våra nu 7 år reagerat så kraftigt med flykt, han är trygg o stabil. Han blev så rädd för att jag var livrädd.

Upp till toppen
Annons: