Annons:
Etikettryttaren
Läst 1247 ggr
Anna O.
2015-03-29 12:36

Hur är islandshästen?

Hej! Hur är islandshästen att rida? Kan barn rida den, eller är hästen jättesvår att hantera? Självklar förstår jag att det beror på hur bestämd osv man är. Jag rider 1 gång om veckan i vanliga fall Och har ridit i två år, tar även privatridlektioner. Men jag vill så gärna bli medryttare för en islandshäst, och vi kommer isåfall rida på vägar, skogar och ibland i paddocken. Vad tycker ni? Ps, är 13 år.

Annons:
Simlover
2015-03-29 13:32
#1

En islänning är precis som en vanlig häst, den är bara lite mer lugnare i vissa situationer, men kan samtidigt blir rädd för saker också. I hanteringen är den också precis som en vanlig häst, det beror ju helt enkelt på invididen. Om barn kan rida, ja, det kan dom ju om den är snäll, precis som en vanlig häst, jag är också 13 år (fyller 14) men jag är lång så jag har precis samma "kraft" som en vuxen. Jag har haft min i 8 månader men ridit hela mitt liv. Det ända som är annorlunda är ju tölten och passen, så det rekommenderar jag att gå kurser för att träna på, för att kunna jobb en häst rätt i tölt som är vanligast, pass finns på vissa men det måste man vara duktig för att rida. Har du NÅN erfarenhet av islänningar tidigare?

Maja
2015-03-29 13:54
#2

Jag började rida islandshäst direkt. Det finns både enkla och svåra hästar, det största problemet om du är totalt ovan är gångarterna. Eftersom en islandshäst har en eller två extra gångarter jämfört med en vanlig häst (och dessutom kan ha flertalet olika taktproblem såsom exempelvis trav- eller passtaktig tölt) så kan det vara lite att hålla reda på. Om hästen är snäll, lugn och trygg kan ju ofta "vem som helst" rida, men sedan krävs det ju kunskap för att kunna få rätt gångarter, men det kanske någon tränare/hästägaren kan hjälpa dig med. :-) Lycka till!

Anna O.
2015-03-29 14:33
#3

Tyvärr, har ingen erfarenhet av tölt. Det är ju det värsta.. Kanske inte det är någon ide ens att ta en islandshäst som medryttarhäst. Men det är så att jag rider ju bara en gång i veckan, så jag vill gärna rida mer och då passar der ju perfekt med en medryttarhäst. #1 #2

Simlover
2015-04-01 16:02
#4

Det finns massor av olika turridningar man kan anmäla sig till i hela sverige, man åker dit, får en häst och rider en tur i grupp med den, det kan du ju börja med för att känna tölten och så. Det är bara att googla så finns det massor.

P4go
2015-04-10 15:37
#5

Jag köpte min islandshäst utan att någonsin suttit på isis innan. :) 
Blev lite kär i honom och så blev det som det blev. Bara man har lite hjälp så löser det sig :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Upp till toppen
Annons: