Annons:
Etikettfoder
Läst 1452 ggr
Love Lejonhuvadekaniner
2015-01-27 15:51

Hjälp med frågor!

Hej! Jag skriver Om en kompis häst. Men som sagt dem har en islandshäst som har som sår på kroppen, han kliar även man och svans både på vinter och sommar. Han får hö 5,5-6kg per/dag , 2 dl kraftfoder, 1 dl lucernen och 1 dl olja per/dag . Själv tycker jag att det är väldigt mycket grejs han får. Och han är rund av sig. Dem tycker det är SÅ konstigt att han är så trött hela tiden men som sagt är han rund av sig. Sen varje gång dem rider håller dem på och stoppar han och gör öppna och slutna och massa annat men dem vill ändå att han ska få mer framåt bjudning, dem låter han alldrig bara få gå på. Han kan inte tölta också. Ofta när man ska galopper så kikar han. Men vad tycker ni om att han får så mycket mat…? Och kliar av man och svans?

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Annons:
Maja
2015-02-01 08:19
#1

Jag tycker om att ge hästen "så lite som möjligt", och då menar jag inte mängden foder utan så få tillsatser som möjligt. Normalt sett så klarar sig en hobbyhäst gott och väl på ett bra grovfoder. Har de någon analys på deras hö så borde de kunna utgå från den och se vad de behöver komplettera med.

Gällande att han kliar och har sår så skulle jag nog ta ut en veterinär. Är han avmaskad? Allergisk? Det är tyvärr svårt att gissa sig till, men en frisk häst ska inte ha "sår på kroppen". Alla hästar kliar sig mer eller mindre, men om han kliar sig överdrivet mycket så skulle jag som sagt gissa på mask eller allergi. Det kan dock bara en veterinär avgöra.

Love Lejonhuvadekaniner
2015-03-06 18:34
#2

Ok tack för hjälpen!

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Pia-Lena
2015-03-18 14:10
#3

Att han blir trött kan nu bero på att han är lite för välnärd, det blir tungt att röra sig då. Vill man ha mer framåtbjudning i hästen måste man nog göra lite annat än att bara rida skolor, några ruscher i friskt tempo i trav och galopp brukar främja detta.

Upp till toppen
Annons: