Annons:
Etikettavel
Läst 3997 ggr
Simlover
2015-01-18 10:26

Orri fra Thufu avkommor?

Min häst är barnbarn till Orri, hennes pappa är Skorri fra Blönduosi, hur upplever ni att Orri barn/barnbarn är i tempramentet, vi kallar mitt sto divan (eller bitchen ;) ) för hon är verkligen det, i ridningen helt underbar men hanteringen går det upp och ner, hon är lite ouppfostrad men det det känns ju som det skulle vara nåt genetisk också? Hennes mamma är Gledi från Liden.

Annons:
iiichigo
2015-01-19 22:05
#1

Vi har en hingst efter honom på gården (Skorri fra Kilrauni) och han är helt fantastisk på alla sätt, går på fribetäckning och hans goa lynne syns väldigt tydligt i hans avkommor :)

Hälsningar Astrid :)

Zorrbert
2015-01-23 18:43
#2

Jag har en hingst som är ee. Orri, snällaste och mest väluppfostrade hästen jag nånsin träffat, verkligen supertemperament :)

Simlover
2015-01-25 20:22
#3

haha, vilket snedsteg jag fått då ;)

Alex
2015-01-27 13:00
#4

Orriavkommor är i regel fantastiskt trevliga i lynnet. Så det kan ju komma från mammans sida också. Eller så har det med miljö och uppfostran att göra, allt kommer ju inte genetiskt. 🙂

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Simlover
2015-01-27 21:16
#5

#4 mamman ska också vara helt underbar i lynnet, jo, ouppfostrad är hon men tänkte om det var genetiskt också :)

Lon@
2015-01-28 22:53
#6

Min medryttarhäst har Orri som farfar, hon är från Vefur frá Eikarbrekkus första kull, född 2008.
Jag har känt henne sedan hon var fyra och ridit henne sedan hon var fyra och ett halvt ungefär.
Hon har en mycket stark och speciell personlighet, väldigt social och kommer alltid när man ropar i hagen.
Tycker om att bli pysslad med och står gärna och myser och "mular" med läpparna. Snäll i hantering men jag får väl erkänna att hon kanske inte är den mest väluppfostrade hästen - det är ju dock inte hennes eller genernas fel.
Nyfiken och lägger gärna mulen i blöt så att säga och rätt barnslig och lekfull.
Ganska cool och orädd att rida men kan ha diverse egenheter för sig, i synnerhet när man rider ensam. Man skulle väl kunna säga att hon är rätt envis, så det gäller att vara envisare och överlista henne.
Däremot är hon inte direkt tjurig och det skulle till exempel aldrig falla henne in att sticka när man rider eller att bocka av en även om jag för all del trillat av ett par gånger, det har dock inte varit hennes fel utan ren otur.
Hon är uppfödd av sin nuvarande ägare och jag har förstått det som att hon är väldigt lik sin mamma i både utseende och sätt.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Annons:
Simlover
2015-01-30 17:14
#7

#6 vilka likheter det fanns ändå, min tjej är jättenyfiken så har ner ALLT, hon är orädd men har sina egenheter. VÄLDIGT envis så det gäller att vara steget före men som din, absolut inte dum, aldrig bockat lr stuckit, även när jag var som mest jobbig mot henne.

kvekki
2015-01-31 09:09
#8

Att läsa inlägg #6 är som att läsa en beskrivning av mitt orribarnbarn! Hon är inte ouppfostrad dock men skulle nog väldigt lätt bli! Håller på att rida in henne nu och hon är otroligt enkel, allt verkar så självklart för henne. Lyhörd, intresserad, pigg o glad! Hon är dock ganska känslig, en riktig Dramaqueen! Har fått höra att hon har orris ögon och näsborrar :-)

Simlover
2015-01-31 13:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#9

#8 Min är också jättekänslig och allt ska vara "rätt", har ni bilder på era orri barn/barnbarn? skulle vara kul att se :) 

här är min!

Maja
2015-02-01 08:24
#10

Jag har också ridit ett gäng Orri-hästar och de har varit väldigt olika. Både lugna/trygga/stabila till hispiga/nervösa/spattiga. Men där har förklaringen ofta legat hos mamman och vem som har ridit in/tränat. 😉

kvekki
2015-02-06 15:35
#11

Har lite svårt med att få in bilder här… Så ni som vill se mitt orribarnbarn får klippa o klistra lite ;-) Huvud: https://kveikja.files.wordpress.com/2015/02/wpid-wp-1423165564926.jpeg Exteriör: https://kveikja.files.wordpress.com/2015/01/wpid-wp-1422717363335.jpeg Tölt https://kveikja.files.wordpress.com/2015/01/wpid-wp-1421005198074.jpeg

[Tezz!]
2015-02-07 18:54
#12

Har också ridit ett Orri barnbarn, en väldigt speciell kille. Han är efter Baldur från Wänedal som är en av avkommorna till Orri. Baldurs avkommor har ryktet om sig att var små djävlar. Vilket stämmer in på Raudur väldigt bra, för det var han. Dock har det nog även med hur hans liv har sätt ut också men tydligen ska de flesta avkommor av honom vara svåra/speciella. Någon som har en Baldur avkomma att "gemföra" med? :)

Zorrbert
2015-02-08 12:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Saevar 7 år e. Saer frá Bakkakoti ee. Orri

Annons:
Maja
2015-02-08 12:32
#14

#11 - Åh, vilket underbart uttryck!

#13 - Han är toppenfin!

Zorrbert
2015-02-08 12:37
#15

Tack :)

Simlover
2015-02-10 16:11
#16

Men det verkar ju vara poulärt att rida i Micklem tränsen när man har Orri barn/barn ;) Gillar de tränset i vissa situationer, gillar dock inte att det BÅDE trycker på nosryggen och i bettet, älskar dock de bettlösa alt :)

Ulrisa
2015-02-13 21:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Vårt lilla sto f.06 har Orri som farfar. Hon är e: kapall fra Blesastöðum. Hon är liten men naggande god :-) vi har haft henne sedan sept -14 och håller just nu på att bygga muskler då hon var helt omusklad när hon kom. Hon är väldigt trevlig att hålla på med, följer dig vart du går. Vi tar in henne och ut henne utan grimma håller bara handen under hakan så går hon med. Det är mycket fart i tjejen när vi rider, hon är töltsatt en gång i tiden men än har vi inte känt av den. Dock måste vi satsa på de rätta musklerna först innan vi börjar träna upp den igen.

Zorrbert
2015-02-15 18:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Hur menar du med att det trycker på både nosen och bettet??  om man har clipsen på mellan bett och nosgrimma så ja, men inte annars om man använder det som vanligt. Många som använder och gillar dessa träns. Även många skickliga instruktörer.

Alltså kolla noga på min bild för att det ska dra i nosdelen så måste flärpen som går till bettet först dras bakåt tillräckligt för att kunna dra i nosdelen, när den är tillräckligt mkt bakåt för att dra i nosen så sitter inte bettet längre i munnen. Lägg då på att ringarna löper fritt i den flärpen så inget sitter fast och drar flärpen bakåt. Så hur skulle det kunna dra i nosen?

Funkar som ett helt vanligt träns när man inte har clips på och det trycker inte på några känsliga nervbanor/slemhinnor/tänder, det ska vara anatomiskt och bekvämt på hästen samt att nackstycket är bredare för att tryckutjämna. Enda skillnaden är att den sitter högre än remont men inte trycker på kindtänder som engelsk/Aschen kan göra på vissa hästar.

Vissa hästar går bra på det andra inte, alla hästar gillar olika saker.

Saevar funkar på det mesta, har ridit både med remont, aschen, engelsk utan nosgrimma bettlöst, hack, han är en lydig och snäll häst som är fin i munnen, inga problem alls där, men eftersom han trivs med detta anatomiska träns så why not?

Ser ingen anledning till att inte ha det när hästen går bra på det.

En ny bild från när vi tävlade vintermästerskapen förra helgen :)

Simlover
2015-02-16 17:59
#19

Ojojoj, vilket inlägg! Jag rider inte med clipsen för att jag som sagt inte gillar "dubbla" effekter, det är ju jättebra annars och min häst älskar det! Min häst är super känslig så henne kan man jättelätt rida bettlöst på. Så visst e det ett bra träns!

Zorrbert
2015-02-17 11:46
#20

fast jag förstod det som att du menade att det alltid tar i nosen också och att du bara gillade det bettlösa alternativet?

Jag har aldrig testat slipsen men jag kan tänka mig att det kanske är bra på vissa hästar som är känsliga? finns ju bettalternativ där det är typ en kombination av hackamore och bett.

Annons:
hästtoken
2015-12-04 17:53
#21

Jag har en valack som är e. Ómi från Stav  u. Vaenting frá Thjotanda  ee. Askur från Håkansgården och ue. Orri fre Thufu. Han är otroligt väluppfostrad och trevlig. Dock är han lite känslig och nervös. (Kanske någon som har hört tals om honom, Isak från Lindnäs, f.d avelshingst.)

Upp till toppen
Annons: