Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1524 ggr
natass
1/9/15, 7:55 PM

Tre- fyr- eller femgångare?

Mitt sto ( skrev lite smått om hennes kondition, ålder osv. i tidigare inlägg) har blivit riden som fyrgångare när de red in henne och tränade henne och hon har ganska lätt för tölt (kan bli lite passaktigt ibland men men) men jag (är 13) har inte förmågan just nu känner jag att kunna rida henne i fyra gångarter och samtidigt rida henne BRA. Jag känner ändå att om jag red henne i tre gångarter så skulle de kanske funka samt att jag skulle få hålla mitt intresse vid liv (hoppning) Men är de okej att rida en islandshäst i bara tre gångarter? Ett X antal personer i min omgivning tycker att de skulle förstöra hästen, vad tror ni?  Berätta gärna era tankar och åsikter kring detta! :)) 

PS. Nu kommer nog många av er föreslå att köpa ponny som rids i tregångarter och som ibland är framavlade till att just hoppa. Men mina föräldrar står för inköp av hästar helt och det är bara islandshästar tillåtna hos dom.

Annons:
Maja
1/10/15, 12:48 PM
#1

Det är din häst - du bestämmer självklart hur du rider henne. Det skulle inte förstöra henne på något sätt, men hennes värde som islandshäst om du ska sälja henne i framtiden sjunker. Men som sagt - det är din häst och du får givetvis rida henne som du vill. 🙂

Zorrbert
1/10/15, 4:12 PM
#2

Som Maja sagt, rid henne så som du vill :)

MEN det är otroligt kul att rida islandshäst på "riktigt" finns det ingen instruktör som kan hjälpa dig så du lär dig hur man rider tölt korrekt?

Jag var hoppryttare innan jag valde att satsa helt på islandshästar och jag hoppar mina islandshästar då och då för att jag tycker att det är roligt och dom blir inte förstörda av det.

Men du missar ju något himlans kul om du bara rider henne som 3 gångare ;)

kvekki
1/16/15, 7:12 AM
#3

Jag tror inte alls att du förstör någonting av att inte träna tölten. Hoppning innebär mycket galopp vilket tränar i stort sett samma muskler som i tölten. Om du då tränar i tre gångarter så kan du underhålla tölten när du rider ut o "leker". Om dina föräldrar bestämmer val av ras så kanske de rider oxå? Då kanske de kan köra nån töltträning ibland? Ridning skall vara roligt, så kör på som du vill!

Upp till toppen
Annons: