Annons:
Etiketttävling
Läst 2626 ggr
lindvall81
1/3/15, 4:17 PM

Er första tävling!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är i valet och kvalet att anmäla mig och min häst till vår första tävling. Det är Odinns Vintertölt i Rättvik. En inofficiell lokal tävling och jag funderar på T7. Hur var era första tävlingar? Jag blir så löjligt nervös! Var med på en prova på tävling en gång med samma häst, och det kunde lika gärna  varit SM, så nervös var jag…. 😭 Tur att min häst är cool och inte bryr sig! ❤️

Annons:
Maja
1/4/15, 6:07 AM
#1

Klart du ska ställa upp! 😃 Det är ju jättekul att tävla och du får träna både dig själv och hästen på samma gång - se resultat och kunna utvecklas ännu mer!

Min allra första tävling var en inofficiell V5 på ridskolan. Tävlade en gammal valack som jag bara hade ridit några gånger. Travtaktig tölt, seg trav, okej skritt och fel galopp. Gick ut på 3.6 tror jag, eller någonting sådant.

Min första "riktiga" tävling var med min dåvarande medryttarhäst i V5 och T7. Det var 30 grader varmt, stekande sol, en häst som fortfarande hade lite vinterpäls kvar och en ryttare som höll på att smälta bort - haha! Hamnade runt 4.4 i bägge klasserna om jag minns rätt (var ju några år sedan nu), men inte var jag ledsen för det - tvärtom så hade jag nya mål att jobba mot!

Heja, heja! Det kommer att gå jättebra för er!

lindvall81
1/4/15, 7:09 PM
#2

Vad roligt att läsa ditt svar! Önskar att jag kunde släppa prestigen och bara ha roligt! Mycket därför jag vill köra på T7, så jag bara behöver fokusera på tölt och inte massa övergångar som inte sitter helt 100 än.. :)

Man måste ju börja nånstans och det är ju alltid roligt att ha något mål att träna mot! Det som gör att jag tvekar nu är att det är en bit att åka..  Det är i  Rättvik som sagt och jag bor i Hassela.  Det är 3,5 tim utan  hästsläp, så man får väl räkna med 4,5 tim och sen tävling på det och hemresa. Hur långt är för långt för en häst..? :/ Känns som det kan bli lite mastigt för min häst, eller så klarar han det galant! Det är ju det man aldrig vet!

Maja
1/4/15, 10:55 PM
#3

Haha, jag är å andra sidan totalt tvärtom när det är tävling. Jag blir aldrig nervös eller orolig, utan för mig är det bara som "vilken dag som helst". Jag tror faktiskt att det är bra att vara lite nervös, för då skärper man ofta till sig lite extra när man kommer in på banan.

T7 är en utmärkt start. Då töltar du ju bara. 🙂

3.5 timme i transport borde inte vara några problem tycker jag, fast det beror ju på din häst - om han är van att åka transport. Jag har åkt både 10 minuter till närmsta tävlingsbana och nästan 4 timmar till en annan bana. Om du känner att det blir för långt så finns det ju många andra tävlingar! Du har ju lite närmare till Sundsvall annars ser jag och där hålls det lite tävlingar då och då (Timrå). 🙂

lindvall81
1/5/15, 7:50 PM
#4

Det värsta när man blir så nervös är ju att man får som blackout  efteråt och minns knappt vad som hänt.. 😃 Fast går det dåligt så är det kanske positivt… 😉Han är otroligt snäll att köra och har inga problem att åka transport. Brukar inte stressa upp sig, bli svettig eller så. 

Det kommer ju bli betydligt mer tävlingar "här uppe" framöver! Blir nog både i Hudiksvall och Sundsvall. Har du tävlat i Timrå någonting?

Killen
1/6/15, 7:07 AM
#5

dumt nog anmälde jag mig till T5 på min första tävling . Vi kom sist med jättelåga poäng. V5 kom extremt långt bak. Men det värsta var att min häst inte ville hem så vi höll på att lasta i 3 timmar.

kissmekate.blogg.se

Maja
1/6/15, 12:19 PM
#6

#4 - Haha, ja, och vet du? Det enda jag kan tänka på efter att jag har ridit är "Vilken låt var det som de spelade?" 😂 Det låter jättebra för er!

Nej, jag har inte varit på Timråbanan, men vet att vi har andra medlemmar som håller till där i krokarna. Jag har "bara" varit på Romme och i Sandviken om jag tänker på banor "i norr" jämfört med Stockholm där jag höll till när jag bodde i Sverige.

Jag hejar på er!

#5 - Men se så långt ni har tagit er nu - du har gjort ett jättefint jobb med Ess! 🙂

Annons:
Zorrbert
1/7/15, 1:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Jag är världens sämsta förlorare haha, min första tävling var en T5 och vi fick 3.0 och jag skulle aldrig mer tävla islandshäst igen sa jag. Tur det inte blev så för nu är jag obotligt beroende haha, kostsamt intresse, men jäkligt kul ;) 5 år senare har samma häst fått över 6.0 i både femgång och tölt T2 och startat 2 SM, allt går med lite blod svett och tårar.

ena bilden är från när han var 4 och den andra från en av de sista bilderna innan han blev skadad från 2.5-3 till 6.5-7 för tölten :P 

Så ge aldrig upp, även om det är motigt i början, det finns inga misslyckanden eller dåliga ryttare och hästar, man har bara kommit olika långt och allt går med tid och tålamod och man måste ju börja någonstans :) 

Säger jag som är skitnervös för att jag snart ska debutera min nya hingst haha :P

Bettinas islandshäst
1/10/15, 11:18 AM
#8

Jag valde att delta i en speakerstyrd klass första gången jag tävlade. Det blev både V5 och T8. Och det där med att visa gångarter vars övergångar inte riktigt sitter, såg det mest som en övning. Jag var så nervös att jag inte visste vad som var fram och bak på hästen . . . Men det gick bra!

Vet inte om jag får länka här, om det inte funkar så vifta med ett öra så tar jag bort. Jag bloggar och har berättat om Jupiters och min första tävling  - och om den andra! :-)

http://bettinasislandshast.blogspot.se/2014/09/rapport-fran-forsta-tavlingen.html

och

http://bettinasislandshast.blogspot.se/2014/12/gul-rosett-tra-la-la-la-gul-rosett-tra.html

Maja
1/10/15, 12:33 PM
#9

#7 - Kul att se utvecklingen, hoppas att ni är på banan snart igen!

#8 - Klart att du får länka! 🙂

 Kul att det gick så bra för dig - grattis!

Bettinas islandshäst
1/10/15, 6:04 PM
#10

Tack! :-)

Upp till toppen
Annons: