Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1988 ggr
Maja
10/16/14, 6:29 AM

Avmaska eller träckprov?

Avmaskar ni alltid era hästar eller tar ni träckprov för att se om det behövs?

Annons:
LeJ
10/17/14, 12:08 AM
#1

Jag tar alltid träckprov, vill inte avmaska i onödan och min veterinär vill se resultatet innan han skriver ut maskmedel.

Linnea
10/17/14, 8:10 AM
#2

Träckprov. Tog prov i höstas för första gången på sju år (hoppsan), 30 epg. Alltså var avmaskning onödigt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bruhn
10/17/14, 8:40 PM
#3

Alltid täckprov först, inte avmaska i onödan

Maja
10/18/14, 3:00 PM
#4

#1 - Vilken smart veterinär! Det borde fler göra, tycker jag!

Jag förespråkar också träckprov före avmaskning.

Linnea
10/18/14, 3:03 PM
#5

#4 Egentligen måste dom göra så men många skriver ut ändå.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

LeJ
10/18/14, 10:28 PM
#6

#4 Ja han är bäst. Jag har en häst som varit vanvårdad innan och haft problem med kolik mm. Han har kommit ut halv 11 på kvällen och svarat i telefon på helgen när jag ringt trots att han inte har någon jourtid, han säger alltid som det är istället för det man vill höra och har ett fantastiskt handlag med hästarna. Skulle finnas många fler som han.🙂

Annons:
Maja
10/18/14, 10:49 PM
#7

#5 - Precis. Tänk om bara alla hästägare kunde inse att man inte alltid behöver avmaska…

#6 - Oj, sådana veterinärer tycker vi om! Har en likadan hemma! 🙂

Bruhn
10/21/14, 8:46 PM
#8

Min Hind hade 950 epg, när hon skulle gå över till vinterhagen så jag fick  avmaskningsmedel utskrivet Så hom n fick vänta några dagar innan  hon fick  gå ut i vinterhagen och efter ytterligare ca 10 dagar gjorde jag ett nytt träckprov för att se om medlet hade haft någon verkan och då hade hon 0 epg. Nytt träckprov blir det i vår. Då får man en indikation på hur masktrycket är i vinterhagen. Sen gör jag samma sak i vår innan sommarhagen blir aktuell.

Upp till toppen
Annons: