Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1811 ggr
LinneaJakobsson
2014-09-22 18:44

Fångfrågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. 
Mitt sto på 19 år fick fång för ca. 3 månader sedan. Vi märke det ganska tidigt som tur var. 
Hon går bara på hö, på natten står hon inne i box och under dagen i en liten hage med möjlighet att gå in. Vi har haft hovslagare som nu har satt på framskor och brodd. Hon visade inget ont efter det och vi har nu börjat med lite längre promenader. 
Jag har redan suttit lite på henne när vi var ute och gick. (jag kunde inte hålla mig) och efter det så har hon inte visat någon ömhet. Jag undrar nu om jag kan sadla och rida lite försiktigt när hovslagaren slår på alla skor ? Hon är väldigt pigg och allärt.
Kommer "fånget" bli värre om jag börjar rida? och när kan vi släppa ut henne till dem andra ? redan när det har frusit i marken eller måste vi vänta tills snön kommer ?? Tacksam för svar :)
Här är min fina Lycka

Annons:
Whippet
2014-09-22 18:58
#1

Jag tror du kan börja rida henne då jag har liiite erfarenhet av hästar, men någon annan meer kunnig kanske kan säga istället, så jag inte säger fel :/

Oh vad fin hon är, vad är det för ras?😍

I'm out Vilar huvudet i handen

LinneaJakobsson
2014-09-22 19:11
#2

 Tack!Det är en islandshäst :) hon är även mamma till våra tre andra hästar :)

[vretenskaniner]
2014-09-22 19:23
#3

Frosten är farlig får fånghästar. Så jag skulle vänta med att släppa ut henne. Har hon puls i hovarna? Om hon har det så har hon ont och är smärtpåverkad, om hon inte har puls har hon inte ont. Har hon stått på smärtlindring eller så? Har ni bara haft hovslagare ute, ingen veterinär?

LinneaJakobsson
2014-09-22 19:48
#4

Varför är frosten farlig ? Okej, nej ingen puls. Nej vi har haft veterinär och hon har även varit inne på Hästkliniken. Hon fick smärtlindring i början men nu är det som om inget har hänt. Hon visar inget tecken på smärta. Som hon gjorde i början när hon låg ner i boxen och var helt slut. Hon springer och skuttar. Hon har gått barfota tills ungefär en månad tillbaka då hovslagaren tyckte hon skulle få skor med brodd så hon kom upp lite från marken. Har bara skor fram för tillfället. Hon fick smärtlindring en gång efter hovslagaren hade tagit för mycket men denna gången tog han ingenting.

Alana82
2014-09-22 20:53
#5

Att hon kommer upp från marken och belastar hoven mer på hovväggen i stället för sula och stråle innebär tyvärr ökad belastning på den av fången försvagade lamellranden, jag skulle ta det mycket försiktigt eftersom skor innebär att det blir svårare att upptäcka symtom på smärta i ett tidigt skede och risken för att det hinner bli allvarligt innan hon visar ömhet ökar markant med skor på

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Whippet
2014-09-23 00:04
#6

#2 oj trodde jag var inne på hästrav iFokus, men var inne på islandshäst, hade nog kunnat lista ut det om jag inte hade varit så snabb :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
LinneaJakobsson
2014-09-23 18:08
#7

#5 jaha. hovslagaren vi har nu är mycket van vid fånghästar, och han tyckte de var det bästa vi kunde göra, det har gått drygt 4-5v och hon har inte visat nån typ av smärta alls även om vi har tagit små rundor i skritt barbacka och hon har absolut inte visat tecken på smärta som hon gjorde i början när hon var sjuk.

Whippet
2014-09-23 18:14
#8

#6 Ponnytrav menar jag ju! 😂

I'm out Vilar huvudet i handen

Upp till toppen
Annons: