Annons:
Etikettarbete-från-marken
Läst 1866 ggr
thicha
5/21/14, 10:36 AM

Variera longeringen

Jag vill variera longeringen, har bara kört med repgrimma och longeringslina men kan man byta ut repgrimman mot träns och delta att fästa linan i? eller hur gör ni??


Annons:
Linnea
5/21/14, 10:40 AM
#1

Varför longera? Tömlongera (tömkör) eller kör long rein istället. Då får du mycket mer variation och kan påverka hästen på ett helt annat sätt, ställa, böja, ändra formen osv.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Maja
5/21/14, 10:41 AM
#2

Jag longerar helst med kapson, annars använder jag vanlig grimma. Skulle inte vilja longera i träns om någonting skulle hända.

Gronstedt
5/21/14, 10:43 AM
#3

Om du måste longera, så använd inte delta utan dra linan in genom inre bettringen över nacken och fäst i den yttre. Då blir det lättare för hästen att bära upp linan och risken minskar att den går utåtställd. Men annars håller jag med #1: Tömkör/tömlongera i stället.

thicha
5/21/14, 6:09 PM
#4

#1 okej men ska jag då ha tömmarna i ögglorna på gjorden och yttertömmen runt bakom hästen?


thicha
5/21/14, 6:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

ska det vara såhär?


Gronstedt
5/21/14, 7:02 PM
#6

#5: I början är det lättare om du sätter inre tömmen in genom bettringen och bakåt och fäster i ringen. Då kan du ta ledande tygeltag på insidan.

Det kan också vara lättare om du sätter yttertömmen framåt genom övre ringen på däckeln, in genom bettringen och tillbaka till den nedre ringen.

När ni blivit mer vana och hästen blivit starkare kan du sätta båda tömmarna framåt genom övre ringen, in genom bettringen och tillbaka till den nedre ringen. Då kan du vända utan att behöva ändra tömsättningen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: