Annons:
Etikettunghästen
Läst 1927 ggr
PennyScarlett
5/12/14, 7:39 AM

Får inte växa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Passar på att presentera mitt nya sto, Dimmalim från Disavang. Hon är 3 år och lika stor som storasyster Gláma på 5 år som jag också har :) Dimse lär ju tveklöst bli mycket större, men min moster sa att jag inte får mata henne mer än vad hon typ absolut klarar sig på för att Islandshästar får dåliga leder om dom växer för mycket för snabbt..? Har verkligen aldrig hört talas om detta innan. Hon ska väl ha det hon ska ha plus lite till så att hon har gott hull och faktiskt kan växa? Tacksam får rådgivning :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annons:
tlundegard
5/12/14, 7:51 AM
#1

Jag misstänker att det är patellaupphakningar som din moster syftar på. Vår Eldey var nästan fullfuxen vid två års ålder och fick upphakningar. Jag är absolut ingen expert, men jag skulle inte dra ner på maten bara för att risken finns att hon växer för fort, då kan jag tycka att det kanske är viktigare med extra protein och att unghästen får röra sig mycket. Men som sagt, jag är ingen expert.

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

PennyScarlett
5/12/14, 9:45 AM
#2

Jag har proteintillskott hemma som hon kan få. Är det några andra mineraler eller vitaminer som kan vara bra att ge?

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

kvekki
5/12/14, 10:47 AM
#3

Unghästar skall väl ha den mat de behöver. Vissa växer tidigt andra skjuter fart sent. På mina tycker jag mig märka att de växer mer när gräset kommer. Så tillgången på mat är säkert en grund till hur mycket de växer. Jag har hållt mina unghästar på begränsad tillgång tillskillnad från rekommendationen som är fri tillgång. Jag vill inte ha feta unghästar, tror inte det gynnar någon, de har fått uträknadfoderstat som de vuxna och haft ett litet överhull men inte mer. Tycker det har fungerat väldigt bra! De har växt så smått hela tiden, den ena är stor men det har kommit successivt och jag hoppas hon växer 5cm till (1.40 som treåring). Att vara fet är ju inte bra för lederna? Men lättast är väl att fråga din moster vad hon menar och varför? Får du ett svar får du gärna skriva här :-) vore intressant! Min lilla treåring hade patellaupphakningar som ett och tvååring och hon är en liten häst(små föräldrar), tycker inte hon vuxit fort.

PennyScarlett
5/12/14, 2:29 PM
#4

Nej feta ska dom ju inte vara, men som jag förstod det så ska dom bara ha precis så dom klarar sig. Och att dom får dåliga leder om dom växer för fort. Hade hon menat patella hade hon nog sagt det :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Huullken
5/13/14, 8:49 PM
#5

Vad jag lärt mig så ska en unghäst ha mycket foder, det är så svårt att säga exakt hur mycket dom behöver…. vissa behöver ju mer än andra, och får dom brist av något så växer istället kroppen fel. 
En islandshäst växer i regel väldigt bra, och om du skulle råka ge henne för lite mat så hon växer fel så lär hon få led problem :)

Maja
5/19/14, 1:59 PM
#6

Unghästar behöver mat för att kunna växa och utvecklas korrekt, men man ska inte "övermata" dem - det ska man inte med någon häst.

Precis som redan har nämnts så är behovet olika från häst till häst. En del unghästar behöver mer, andra mindre. Står hästen bara still i hagen och äter, äter, äter är det en sak. Om den busar runt med kompisarna, springer och leker är det en annan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: