Annons:
Etikettunghästen
Läst 1818 ggr
RobinHood
2014-04-12 06:55

Inkörning

Vid vilken ålder är det okej att köra in en unghäst? Är det som varm och kallblodatravarna vid två?

Annons:
Zorrbert
2014-04-12 20:14
#1

Tycker två är alldeles för tidigt

RobinHood
2014-04-12 20:39
#2

Jo fast frågan var vilken är okej att köra in en unghäst..

[Moa-]
2014-04-12 22:03
#3

Jag anser att du får se från häst till häst och även avgöra både den mentala och fysiska belastningen efter detta. Tömkörning ger ju helt klart en lägre fysisk påfrestning än ridning med en ryttare på ryggen, däremot kräver du fortfarande av hästen, vilket gör att hästen måste vara redo för detta.

Maja
2014-04-14 10:42
#4

Precis som #3 säger så är det individuellt från häst till häst. En del klarar det säkert vid två års ålder medan andra är för unga. Hästarna växer för fullt när de är i den åldern, så många tycker att man bara ska låta hästen vara och växa.

Jag själv skulle inte göra det så tidigt.

Zorrbert
2014-04-15 13:06
#5

vi rider in åra på åren när de är 4, skulle inte köra in innan den åldern om jag nu skulle köra mina hästar.

Linnea
2014-04-15 16:39
#6

Hästarna blir starkare av att börja arbeta tidigt om man gör det i lagom doser. Att låta en häst gå i hagen 3-4 år och sen förvänta sig att den ska bära ryttare inom nån månad tycker jag inte är schysst mot hästen. Man säger ju att en kuperad hage med hästkompisar är det bästa för växande hästar. Varför? Jo för att dom får röra sig i alla gångarter och även klättra i backar mm. Om man inte har möjlighet att ha sin häst i en sån hage så varför ska man då inte själv göra så att den "arbetar"? Arbete behöver inte betyda att det är ansträngande eller att hästen blir svettig plus att man kan dra ner på "arbetet" de perioder hästen växer mycket.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Zorrbert
2015-03-03 19:04
#7

Våra går i flock i stora kuperade hagar, hanteras sparsamt dvs de kan gå i grimma, stå uppbundna, verkas hovar och få på en transport om olyckan skulle vara framme. De är inte vildhästar men heller inte överhanterade. Rids in på våren som 4 åringar och rids lite lätt under sommaren. Alla våra hästar brukar få höst/vintervila även tävlingshästarna har vila och därefter en lugnare period. Vi brukar inte köra våra islandshästar, men de vi kört in ponnyer, storhästar, shettisar har varit minst 3. Vi har 2 st 2.5 åringar just nu, nej dom är små skulle inte sätta vagn efter dom. Dom måste ju få vara barn också tycker jag iaf :)

Stallmima
2015-03-07 01:14
#8

Den yngsta vi börjat tömköra var vid 1-1,5 års ålder och sedan fick den på vagnen vid 2. Träna började vi med på hösten som 2,5 år efter ett gott sommarlov  ☀️

Upp till toppen
Annons: