Annons:
Etikettarbete-från-marken
Läst 1969 ggr
thicha
3/3/14, 10:27 PM

Bästa tips trygg häst

Nu vill jag ha era bästa tips för att få en lite nervös häst trygg?

håller på mkt med han o myser och så i boxen men känns som att jag måste gå vidare och fortsätta utomhus nu…


Annons:
kvekki
3/4/14, 12:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Horsemanship först för att bygga upp en tillit och ett ledarskap. Hästen skall lita på att det du säger är rätt väg. Utsätt sedan hästen för olika "faror" för att stärka dess mod och ytterligare tilliten till dig som trygg ledare. Attackera aldrig hästen med det farliga utan börja på avstånd, beröm varje litet steg framåt och kom ihåg att man inte behöver bli färdig idag. Låt hästen ta ett steg framåt mot det farliga, och backa den sedan som belöning. Att få backa ifrån det farliga ger andrum, men låt sedan hästen ta två steg framåt, backa och beröm. Snart har hästen stegvis byggt upp ett mod att möta farliga saker. Ta gärna inspiration från polisrytteriet och deras sätt att träna! Själv har jag tränat mycket konstigt genom åren. Min första vallack t.ex. köpte jag som "galen och ohanterbar". Vi började lära känna varandra, hitta ett gemensamt språk ochatt han lärde sig att jag var en ttrevlig prick att lita på. Han var lite bakskygg så vi började släpa med oss saker när vi promenerade. Först hade jag det i famnen, den släppte jag ner det på marken vid min sida, sen fick det med hjälp av snöre glida längre o längre bak. Hans bakskygghet försvann ganska omgående. Vid alla farliga platser fick han gå fram och möta det farliga, belönades med att t.ex. få äta lite gräs bredvid den där hästätande självgående gräsklipparen eller vid de farliga,elkabeltrummorna. Numera, 10 år senare, så möter vi alla faror ihop och han.är totalt trygg, han tittar skeptiskt på farliga saker, men han litar på att det är lugnt när ryttaren är lugn. Jag brukar klappa honom på halsen som signal att det är lugnt. Bilden föreställer min galna o ohanterbara ögonsten på tävling i Trail ihop med sin medryttare, släpande en sopsäck! Numera vardagsmat…

Maja
3/6/14, 11:54 AM
#2

Precis som #1 säger så måste du bygga upp förtroendet och hästen måste se dig som en ledare (trygghet). Vissa hästar är lite nervösare än andra, de kan kräva lite extra arbete jämfört med hästar som är mer trygga och stabila av naturen. Men med nervösa/rädda/hispiga hästar är det absolut viktigast att du själv känner dig lugn och trygg. Om du är minsta lilla osäker så känner hästen av det och då blir det svårt.

Upp till toppen
Annons: