Annons:
Etikettexteriör
Läst 3124 ggr
Emelie
11/25/13, 11:32 AM

Köpa häst med hålväggar?

Jag är påväg att köpa häst, och har hittat en fin pålla jag ska åka och kolla på inom de närmsta dagarna. Dock har hon hålväggar, vilket gör mig osäker om det är något att satsa på eller inte. 

Vissa säger att hålväggar är lätt att åtgärda, vissa säger att det lätt blir till bärrandsröta osv. 

Vad hade ni gjort? Hade ni avstått från denna häst?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
kvekki
11/25/13, 11:51 AM
#1

Det beror nog på individen och dina förutsättningar i stall/hagmiljö huruvida det blir lättåtgärdat eller ej. Jag har fem hästar, varav två (mor och dotter) är helt hopplösa med bärrandsröta. De andra får det inte alls i den utsträckningen trots exakt samma förutsättningar! Mamman, som är 10 nu hade sin första hålvägg veckan efter jag tog hem henne från Danmark som 3åring. Vi har haft hålväggar till o från ända sedan dess. Dock har hon aldrig varit konvalecent utav det. Men visst är det lite besvärligt. Men har hästen bara tillfälligt en hålvägg o aldrig haft det förr så borde det inte bli så jobbigt. Om hästen hålls skodd och kan gå på torra marker alt står inne torrt på nätterna så borde det vara utom fara. Det viktigaste med bärrandsröta är att man håller koll på hovarna! Det kan gå från litet stentramp upp till kötthoven på tre veckor om man har otur! Man får hålla rent hovarna, göra rent hålen och fylla med bra medel som dödar svamp/bakterier utan att vara nekrotiskt. Man kan oxå ha lite tätare hovslagarbesök om hästen är i riskzonen. Jag kan definitivt koppla mina hästars röta till längden på hovarna.

Uss
11/25/13, 11:54 AM
#2

#1 Vad behandlar du med och hur ofta? (Förlåt TS, men detta kan ju vara bra att känna till innan ev. köp också ;D )

Emelie
11/25/13, 12:00 PM
#3

Hm, svårt att veta hur jag ska göra. Det känns inte riktigt som jag ännu har kunskaperna om hur jag skall ta hand om en "hålväggshäst" på bästa sätt, samtidigt lär jag ju lära mig enormt mycket ifall jag nu köper henne. 

Men frågan är om det är värt det? Allt det extraarbetet, hålla koll, tätare hovslagarbesök osv.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

kvekki
11/25/13, 7:44 PM
#4

#2 Efter många år o provat många medel, både kemiska och naturmedicin så har jag bara hittat ett som verkligen fungerar utan för mkt arbete! Det heter Thrush Magic, finns att beställa på nätet. Det är fantastiskt bra! Man gör rent hålväggen noga och fyller sedan upp hålet med massan. Det är lätt att fylla "ända in" då medlet ligger i en spruta. Medlet ligger kvar i flera veckor och förhindrar ytterligare tillväxt. Är hålet djupt och svårt att komma åt så får en godkänd hovslagare lov att klippa upp hovväggen. Bakterier /svamp diggar ju inte syre, så att ett hål klipps upp o blir luftigt är bra om möjlighet finns. Tänk på att ha godkänd hovslagare om hästen har röta, det kan man spara både pengar och besvär på! En icke godkänd hovslagare måste skicka vidare till klinik o då kostar det betydligt mer…

kvekki
11/25/13, 7:53 PM
#5

#3 Om det är Värt det vet bara du själv! Vill du ha just den hästen så är det inte mycket arbete. Är du tveksam så kommer det kännas jobbigare. Jag skulle ju aldrig byta bort mina hästar, det är bara att bita ihop o lägga den där tiden. Jag har ju även en godkänd hovslagare för att slippa jobbet med att åka till klinik varenda gång. Det är lite dyrare än de svarta eller de som inte gått vidareutbildningen. Men de har utbildning påatt sköta bärrandsröta och hålväggar Om jag skall bedöma tidsmässigt vad jag lägger extra för att rensa hålvägg… Ridhästen som är skodd har jag lagt ett par tre minuter var tredje/fjärde dag för att rensa ur hålet o fylla på medel. På Unghästen som är barfota så har vi klippt upp alla stora hålväggar(läs inlägget ovan om du vill veta varför) och jag tar in henne kanske var tredje vecka för att rensa ur de andra hålen och fylla medel. Det är inte så jobbigt ändå, när man hittar rätt metod. Men låter man en hålvägg bli för djup och stor måste man åka till klinik ändå och skära upp helt, troligtvis gipsa och skruva ihop hoven för att sedan ha en konvalecent häst. Så bra förebyggande hemarbete lönar sig ;-)

LeJ
11/25/13, 10:47 PM
#6

Min ena hade hålvägg när jag hämtade honom. En superduktig hovslagare klippte upp det och sedan växte det ner i en rasande takt och har aldrig kommit tillbaka. Tvättade även med kopparsulfat.🙂

Annons:
thicha
11/26/13, 5:37 PM
#7

Min val hade hålväggar när jag köpte honom, men när han kom och gick på våra marker så blev det bra, Det brukar inte bli bärrandsröta om man sköter hovarna. Tycker absolut inte du ska stirra dej blind om hålväggarna, hästen är inte sämre för det.


trex
11/27/13, 12:49 PM
#8

Bärrandsröta beror på en bakterie, inte dålig skötsel.

Upp till toppen
Annons: