Annons:
Etikettimport
Läst 2340 ggr
I love Winden
8/14/13, 10:21 AM

Eksem

Är det vanligt att Islandshästar får eksem när de importeras till Sverige?

Annons:
Maja
8/14/13, 10:47 AM
#1

Det kan jag varken svara ja eller nej på.

Det är vanligare att importer från Island får eksem ja, än om du jämför med till exempel svenskfödda. Eksemet beror på så många olika faktorer som var du bor, hur du skyddar din häst när den kommer hit, hur miljön är, hur mycket knott ni har etc. Men oftast så brukar man kunna se på hästen under de första 3-4 åren om den utvecklar eksem eller inte.

…sedan vet jag en häst som kom hit som sexåring och hade täcke de första somrarna, kliade sig inte alls, fick börja gå utan täcke, såg bra ut och så en sommar, bara så där (när han var 15-16 år) så började han klia sig mer och mer och nu får han aldrig gå utan täcke på sommaren, för då kliar han sönder sig.

Jag hörde någon gång i tiden att "25% av importerna får eksem", men huruvida den siffran stämmer vet jag inte.

Uss
8/14/13, 2:05 PM
#2

Då kan jag svara Ja ;D

http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=46

"Hos islandshästar är förekomsten av eksem ett besvärligt och återkommande problem. Särskilt hästar som är födda på Island och importerade till Sverige tycks drabbas. Upp mot 50 procent av de importerade hästarna får eksem. Hos hästar födda utanför Island är förekomsten betydligt lägre, cirka sju procent."

Maja
8/14/13, 9:39 PM
#3

#2 - Oj, är det så många? 😕

[jobe9090]
8/15/13, 10:54 AM
#4

Och ändå envisas folk med att ta hit stackarna… Där snackar vi tjäna pengar framför omtanke om hästarnas hälsa. 😕

Zinoida
8/16/13, 6:07 PM
#5

Jag tror inte att den siffran stämmer riktigt, så många som 50% tror jag absolut inte att det är. Så otroligt många hästar man träffat utan eksem, vore ju otroligt underligt! Självklart är jag rädd för eksem, men inte så att det avskräcker från att importera. Självklart är risken större med en import eftersom man inte vet hur de kommer reagera på knott, inte vet hur deras föräldrar hade varit om de varit i Sverige.. Men hos mig har det sett annorlunda ut, ingen av mina importerade hästar har (hittills) fått eksem, medan båda av mina två svenskfödda hästar jag haft hade eksem :P Av hästarna i stallet har vi en med eksem (danskfödd) och resten är från Island och av dom har ingen eksem (ännu). Jag fattar väl att mina personliga siffror är unika, men man utgår ju ändå lite efter egna erfarenheter. Om jag köper en unghäst eller ett föl skulle jag vara lika orolig för eksem vare sig det var en svenskfödd eller en import.

Jódis
11/21/13, 9:16 PM
#6

Jag håller med om siffran uppemot 50% som får eksem av importerna (källa http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=46), men det är mycket beroende av var man bor och hur det ser ut i kust de hagarna. På Öland klarar sig hästarna bra från eksem medan skogslänen har det värre. Eksem är åtminstone delvis ärftligt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: