Annons:
Etikettryttaren
Läst 5523 ggr
thicha
8/10/13, 5:05 PM

Vad har du för ridhjälm?

Ska köpa mej en ridhjälm men vilken är bra?

Vill ha lite mer lättviktshjälm.


Annons:
0iliT
8/10/13, 7:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag köpte mig en "Ridhjälm Coolmax CRW" på hööks, den är billig och bekväm, sitter rätt snyggt med.

haft min ett år nu och är lika nöjd som när jag köpte den.

(Bilden lånad från hööks)

:)

PugBull
8/10/13, 8:23 PM
#2

Jag har oxå en crw men i sammet. Den är helt ok, men blir så blöt om det regnar eller snöar, så jag tänkt köpa en sån som visades här på bilden eller så :)

0iliT
8/10/13, 9:02 PM
#3

Rekommenderar den starkt :) Och nu har de även sänkt priset på den, så varför inte passa på. 579kr

:)

Killen
8/11/13, 11:22 AM
#4

jag har en billig med sammet från hööks, funkar bra men borde köpa ny hjälm (haft länge).

kissmekate.blogg.se

Uss
8/14/13, 2:09 PM
#5

Jag har Back on tracks SIPS (?) hjälm, har haft Hööks tidigare, men gillar tanken med SPIS:et (man ramlar liksom inte riktigt bara rakt ner på huvudet om det händer, utan man får en "glideffekt" och då finns ett inre skikt i hjälmen som släpper, så att kroppen inte får lika stark påverkan. Typ.)

thicha
8/14/13, 9:29 PM
#6

#5 lät bra!

Hur många av er rider med säkerhetsväst??


Annons:
Uss
8/15/13, 8:49 AM
#7

Vi har gjort (min dotter och jag), men det är obekvämt och man blir stel och klumpig. Tror också att västen kanske är en sådan "säkerhetsgrej" som kan invagga i en falsk känsla av osårbarhet; jag vet en flicka som kastades av en häst och föll så illa att hon spetsades på en trädgren och dog - trots säkerhetsväst.

Visst kan en väst skydda mot en del blåmärken och kanske skrapsår, men den skyddar inte mot allt och jag känner mig tryggare när jag är mer rörlig utan väst. Men hade vi haft lite mer spralliga hästar (vi har trygga isisar <3 )hade jag kanske ändå velat ha en väst på mig.

PugBull
8/15/13, 10:00 PM
#8

Jag har köpt en eftersom jag sitter in och snart ska rida in min unghäst. Har haft den på ett par gånger tycker det är helt ok, blir nog värre på vintern… Tänker nog inte använda den senare, men första/ de första åren kanske!?

CarolineRöskva
8/16/13, 11:24 AM
#9

Ridhjälm Coolmax CRW :)

jagga-ewe
8/16/13, 11:57 AM
#10

Jag måste köpa ny hjälm, vill inte ens tänka på hur gammal min är. (Tror jag köpte den 1998…) Jag vet inte vad jag vill ha för nån, men jag vill ha en som är ställbar. Såå avis på dotterns ställbara hjälm i vintras, hon fick ju under en varm mössa utan probbs. Min är anpassad efter sommarbruk, så en tunn fleecehuva gick att pressa under, men inte mer.

Lilltjejen ska börja rida nu, och hon har lånat en Jofa Flexy ett tag. Det fanns en jätteläcker rosa-kamo-variant, men den verkar ha utgått helt o finns bara kvar i stl L på några ställen. Surt för lilltjejen som behöver stl S. Sådan skulle jag kunna tänka mig med, om den hade funnits i gröna toner, men icke. Öht tycker jag det är för trista hjälmar nu. Den uråldriga jag har är mörkgrön sammet, underbart vacker. Men nu är det bara svart/brunt/marin som finns.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Alex
8/16/13, 12:37 PM
#11

Jag har en Casco Mistrall Plus. Extremt lätt och luftig, men kostar en del också. Dock gillar jag den skarpt, varit borta hos en vän några veckor nu och ridit några hästar om dagen, utan att ha min hjälm med och jag saknade den rejält kan jag säga! Cascohjälmar överlag tycker jag är väldigt bekväma, lätta och luftiga, mer än de flesta andra jag testat.

#5 Antar att det är MIPS du menar? 🙂

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Skorpan75
10/10/13, 10:19 PM
#12

Jag har en lamicell hjälm, ställbar lättviktsmodell. Superskön!!! Kostar ca 1000 kr

PugBull
10/11/13, 8:30 AM
#13

Provade hjälmar igår på hööks, tror det blir en transformers Lami-Cell nästa gång, det var den som satt bäst och kändes skönast! Nu till vintern blir perfekt så man får in en mössa under och så blir den inte lika blöt som min sammetshjälm när det regnar/snöar :)

Annons:
[vretenskaniner]
10/11/13, 12:41 PM
#14

Lamicell transformers har jag och är verkligen jättenöjd!

Uss
10/11/13, 7:05 PM
#15

#11 Javisst är det MIPS jag menar :D

thicha
10/11/13, 9:40 PM
#16

Det är jätte svårt, får nästan åka in o prova, tyvärr så vet jag bara vart Hööks ligger men får väl leta rätt på några andra så man får lite andra märken osv. Kan lätt lägga 2000kr på en ny hjälm men då ska den sitta perfekt!


Zorrbert
10/11/13, 9:51 PM
#17

Jag har en billig 5 år gammal från lillhästen som hemmahjälm, borde verkligen byta ut den :P

På tävling har jag en JW hjälm, den kostade runt 2700 och jag fick den av mamma för att ha på SM förra året. Den är jätte skön och snygg som tusan enligt mig, men jag vågar aldrig ha den hemma haha :P

kvekki
10/19/13, 2:37 AM
#18

Jag har en Lamicell AirMaster. Den är toppen!

Lupin
1/18/14, 1:00 AM
#19

Ber om ursäkt att jag lånar tråden lite med en fråga.

Är det någon som har en "Charles Owen Ayr8 leather look" variant?

Vad tycker ni om den? fördelar, nackdelar.

Tack på förhand.

www.vovvensdagis.se

thicha
1/20/14, 8:35 AM
#20

Hur många av er väljer en säker hjälm som är testad och har hög säkerhet? Var bara en el två av 10-11 hjälmar som blev godkända i tester och det är ett skrämmande tal tycker jag..


Annons:
Zorrbert
1/20/14, 7:40 PM
#21

vilka blev godkända oh vilka blev inte?

Lupin
1/21/14, 8:35 PM
#22

#20 Jag vart också intresserad utav vilka som blev godkända och inte.

www.vovvensdagis.se

Upp till toppen
Annons: