Annons:
Etikettexteriör
Läst 7254 ggr
jagga-ewe
6/24/13, 4:57 PM

Brunblack eller musblack?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar om nån kan förklara skillnaden på brunblack och musblack för mig? Jag vet ärligt talat inte vilken färg min lilla märr är. På vissa ställen står det brunblack, på andra musblack. Tänkte att nån kanske kan säga vad som gäller? Bilden är tagen häromdagen så det är sommarpäls.

På Worldfengur står hon som "bay dun" men det gör mig inte klokare, tyvärr. Har en del att lära om det här… ;)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
tlundegard
6/24/13, 5:16 PM
#1

Brunblack :) musblacka hästar är grå. Vad de har för grundfärger mm får någon annan svara på!

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

[jobe9090]
6/24/13, 6:01 PM
#2

Säger också brunblack, eller ljusbrunblack 😉

[jobe9090]
6/24/13, 6:02 PM
#3

I min hästs pass står det att han är bleksvart, men snarare mörkbrun än åt det svarta hållet..

jagga-ewe
6/25/13, 8:55 AM
#4

Med vinterpäls är hon gråare, utan tvekan. Har dock inget bra sådant foto.

Jag har försökt kolla runt på bilder på både musblackar och brunblackar, och det finns som matchar i båda läger. Knepigt det här. Hästen som dottern lånar och rider är solklart brunblack, ingen tvekan där, men min lilla märr är av annan färg. Så min dotter vägrar acceptera att vår häst kan ha samma färg som hennes lånehäst. Får se om jag kan få henne att acceptera ljusbrunblack. :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

tlundegard
6/25/13, 1:10 PM
#5

Vilka färger har föräldrarna?

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

jagga-ewe
6/25/13, 1:24 PM
#6

Pappan (Dugur frá Minni-Borg) är enligt WorldFengur "Dark blue dun (dark mouse dun)" och mamman (Hekla frá Uppsölum) är "Dark bay".

Gjorde just en intressant upptäckt. Om man söker på WordFengur o är angiven som engelsk användare, då får man ovan resultat. Om jag ändrar till swedish får jag att Hekla är "Bay/dark", Solbra själv är plötsligt "Dun with dorsal stripe" ("bay dun" som english) och Dugur är "Blue dun, dark". På isländska är Solbra "Bleikur/álóttur einlitt", Hekla är "Jarpur/dökk- einlitt" och Dugur är "Móálóttur,mósóttur/dökk- einlitt".

Dotterns älsklingshäst, som jag inte har nån bild på här tyvärr, är enligt WorldFengur samma färg som Solbra.

Jag hoppas det där säger nån annan något mer säkert, för mig säger det inte mycket. =)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
trex
6/28/13, 1:21 PM
#7

Det finns ju DNA prov man kan ta och skicka in, vet ej adressen men googla lr efterlys på shetland iFokus.

kvekki
6/29/13, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Bay dun = brun black. Din häst ser absolut ut att vara brunblack, men färgtonen kan ju variera väldigt på blackar!

Jag har en brunblack och en musblack (dotter och mor) syns att båda har samma gener, eftersom båda är väldigt ljusa blackar! Hittade bara en bild på båda o då tyvärr från när Meyja var föl…

Alex
7/7/13, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#6 Det står samma färger på alla tre språk. Din häst ser ut som en klockren brunblack på bilden, vilket den även är registrerad som. Dvs en brun häst med blackanlag. Musblack är en svart häst med blackanlag. Blackanlaget bleker ju grundfärgen, därav att en musblack blir grå och en brunblack blir ljusare brun än vad den hade vart om den bara var brun.

Men precis som bruna hästar så kan brunblacka komma i alla möjliga nyanser, så bara för att två stycken ser olika ut betyder det inte att de inte har samma genetiska färg.

Se exempel på min bifogade bild. Den nedre har ungefär samma nyans som din häst och är precis lika mycket brunblack som hästen på övre bilden. Men precis som med bruna hästar skiljer det ganska mycket på en ljus och en mörkare brun.

Och gällande registreringen så är din hästs pappa musblack och mamman brun. 🙂

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Upp till toppen
Annons: