Annons:
Etikettarbete-från-marken
Läst 2462 ggr
Maja
2013-03-23 01:26

Bygga ryggmuskler från marken

Man kan ju markarbeta en häst på minst tusen olika sätt… Longering, tömkörning, promenader etc.

Jag skulle dock behöva lite idéer på hur jag kan bygga ryggmuskler på min medryttarhäst från marken (hon ska inte ridas alls ett tag framöver). Jag har hittills utnyttjat snön som nu börjar försvinna, varit ute och tömkört henne i skogen, "ridit från marken" (alltså gått bredvid henne och jobbat henne som om jag rider - det måste finnas något vettigt ord för det…) och så vidare, men det känns som att ni som är så duktiga och rika på idéer har tips på fler övningar som man kan arbeta med hästen från marken för att lägga fokus på ryggmusklerna?

Jag har tillgång till paddock, ovalbana, skog, åkrar, småvägar och ja, allt man behöver! ;)

Annons:
tlundegard
2013-03-23 07:42
#1

Tömköra över bommar? Får dom lyfta ordentligt på benen :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Eldlilja
2013-03-23 10:42
#2

Traska i backar (om det finns tillgängligt?). Upp och ner :)! Och se till så hon inte hastar nerför, utan tar det i en takt där det tar emot lite i musklerna (vet inte hur jag ska förklara det riktigt :P)

Maja
2013-03-23 11:50
#3

Tack för tipsen! #1 - Bra idé! Det har varit glashalt på banan ett tag nu, så jag har tömkört i skogen över stockarna jag hittar. Men så fort banan blir bättre så kommer bommarna fram! I skogen ligger de ju inte så tätt… :P #2 - Hm, lite dåligt utbud med rejäla klätterbackar, men då får man ju ta de korta fler gånger bara! :) Absolut, det får hon inte göra! Vi tar allt i ett lagom långsamt tempo, hellre göra det bra och ta lång tid än att stressa sig igenom allt och få ett halvbra eller dåligt resultat! :)

Eldlilja
2013-03-23 13:20
#4

#3: 👍

selfrejection
2013-03-23 18:49
#5

Är det den lilla bockhästen? :)

Maja
2013-03-23 22:47
#6

#5 - Japp! ;)

Annons:
selfrejection
2013-03-24 20:46
#7

Då antar jag att du fick som du vill med henne tillslut, hoppas det hjälper :)

Upp till toppen
Annons: