Annons:
Etikettutrustning
Läst 8934 ggr
tlundegard
10/3/12, 3:54 PM

Islandsstång

Vad tycker ni om att rida på islandsstång? Bra/dåligt? Varför rider ni med det? Vad ger det för effekter? Hur ridbara tycker ni att hästarna ska vara innan man använder det? Vill höra vad ni tycker, jag har hört så otroligt många anledningar till att rida med islandsstång och folk som tycker olika! (Har bildat mig en egen uppfattning men är inte helt säker).

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
[Moa-]
10/3/12, 4:02 PM
#1

Jag anser att det beror på ryttaren snarare än något annat om det är lämpligt att rida på islandsstång. Vet du med dig att du lätt kan bli hård i handen så anser jag inte att det spelar någon roll vilken häst du rider, du bör ej rida på islandsstång.

Självkännedom är med andra ord enligt mig grunden, jag tror på varierande av bett kan vara positivt, samt att på ett "finare" sätt kunna inverka på hästen, det kan även fungera som en säkerhet på hästar som lätt blir allt för "heta"/ignorerar ryttaren på uteritter. Återigen gäller kännedom om hur bettet inverkar.

Hyrrokkin
10/3/12, 5:13 PM
#2

Jag kan inte annat än hålla med Moa-. Det är ryttaren som skapar styrkan, inte nödvändigtvis bettet i sig. En hård hand gör även det snällaste bettet skarpt.

tlundegard
10/3/12, 8:33 PM
#3

Jag håller helt med om att det är ryttaren som skapar styrkan. Men om man förutsätter att ryttaren har en fin hand, när är hästen då mogen? Jag har hört minst tre olika anledningar till att använda islandsstång: 1. Hästen är het och går bara att bromsa med stång när man rider ut. 2. Hästen får lättare för formen med stång. 3. Hjälperna blir känsligare. Jag har alltid varit emot islandsstång i alla lägen utom då man vill ha känsligare hjälper, men nu har jag börjat fundera på det som hjälp med formen i tävlingssammanhang. Jag jobbar mycket med formen hemma, men inne på banan blir han gärna het och slänger upp huvudet i den ökade tölten. Samtidigt så tycker jag egentligen att man ska träna och bygga upp styrkan utan genvägar. Och jag har tänkt om när det gäller att använda det för att kunna ge mindre hjälper. Borde inte en välriden häst kunna ta små hjälper även med vanligt tränsbett? När det gäller att bromsa en pigg häst tycker jag att det är helt fel att använda islandsstång, borde man inte träna dressyr istället då? Jag läste en gång att en känd tränare och instruktör tyckte att enda gången man kan använda islandsstång är då hästen är helt och hållet avspänd i kroppen, annars inverkar det negativt. Jag är otroligt delad när det gäller om man ska använda islandsstång, har som sagt varit helt emot det tidigare men börjat fundera lite nu, vill gärna höra mer detaljerat vad ni tycker om det så jag blir mer säker på om det är bra eller dåligt! :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Spexar
10/6/12, 12:28 AM
#4

Då stånget trycker på hästens nacke, samtidigt som det trycker på hästens tunga då man tar tag i det (mer eller mindre beroende på hur starkt kedjan/och sidostycket sitter) Så lär man verkligen inte rida med det på en häst som är het, eller kastar med huvudet tycker jag! Man löser tillfälligt problemet för att hästen får ont.

För ryttarens skull lyssnar hästen bättre för att det inte gör lika ont att göra rätt, för hästens skull bör man rida med vanligt bett, för visst kan du vara hård med det också, men aldrig lika hård som med ett stångbett, det är ett faktum. Vanligt bett trycker enbart på tungan och allt vart det trycker om man drar hårt.

Kommer man till ett stadie där man vill ha ett starkare bett för att klara hästen tycker jag att man ska hoppa av hästen och ägna ett par veckor till att lära känna sin häst, jobba fritt och få kontakt med hästen, bygga upp tillit och relation.

Kort sagt anser jag att ska man rida med stång ska man framförallt vara noga med att kedjan inte sitter för hårt, och att även sidostycket INTE är för hårt spänt, utan stånget ska sitta lite lösare än vanliga bett.

Och det allra viktigaste, jag tycker att man kan rida med stång "Om man verkligen inte behöver det".

Förr var jag fascinerad över stångbettet och vilken maffig effekt man kunde få av hästen, numera inser jag att den bästa känslan är få allt det med vanligt bett och hårt arbete. Inget ska vara enkelt! :-)

[Valtyr]
10/6/12, 11:41 AM
#5

Jag tycker det beror på vilken häst man har vissa funkar bättre på stång andra bättre på tränsbett.

Jag har inget emot att man använder stång för att få till det lilla extra på tävling, men ryttaren ka vara väl utbildad och mjuk i sin hand.

Om hästen däremot är dragig tycker jag att man först och främst ska arbeta med att få den lydigare dock går det inte på alla hästar. Våran Náttgjóla till exempel blir inte mindre het hur mkt man än rider dressyr och tränar henne för att bli lugnare men har man stång är hon helt tillfreds och lyssnar perfekt och töltar. Annars blir det bara pass.

AnnaEfoto
10/6/12, 2:35 PM
#6

Jag skulle inte sätta en islandsstång i min hästs mun förens vi är i full harmoni och inte behöver använda bettet. Fast då blir det ju ganska onödigt det också ;) Men då kan man impa alla genom att stången hänger rätt ner, syns ju tydligare med stång hur mycket man använder bettet! Om man nu söker efte uppmärksamhet vill säge… :/

Följ mig som fotograf på

min hemsida http://petronellafoto.webb.se/

eller min blogg http://isryttarnas.blogg.se/

Annons:
[Valtyr]
10/6/12, 3:59 PM
#7

jag tycker inte man ska dra alla över en kam och säga att man måste rida på tränsbett. Det finns dåliga ryttare som rider på tränsbett och det finns väldigt skickliga ryttare som rider på stång.

Det är inte bettet som är felet utan den som håller i det Flört

tlundegard
10/6/12, 9:40 PM
#8

Det var precis så som #6 skriver som jag har tänkt förut, varför rida med stång istället för att bygga upp styrkan i hästen? Men eftersom att så många använder stång så ville jag höra tanken bakom, kanske kommer även jag testa det så småningom (när jag känner mig redo). Men vad har stången egentligen för positiv effekt? Lite det jag är ute efter..

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Runa07
1/29/18, 5:25 PM
#9

Jag är inget stort fan av att rida på stång, föredrar mitt tredelade bomber-bett och har provat äpplebett och bettlöst på min rätt känsliga häst. Hon går fint på det bomber-bettet, är väldigt lyhörd och samarbetsvillig (och arbetsvillig).  Tuffare att rida henne i form bettlöst, men det gick det med. Hon har alltid varit väldigt känslig för både skänkel och tygel. Jag rider henne väldigt mjukt och är lugn, allt annat otänkbart med just den här hästen.

MEN ute har det nu hänt ett par gånger den senaste veckan att hon tagit bettet i galoppen och dragit. Det slutar ju med en hand som är allt annat än känslig och mjuk för att få stopp på henne… Inte kul alls, men alternativet, att bara låta henne rusa på, är inte bättre.

Och nu funderar jag på att testa pelhamstång eller islandsstång bara för att bryta beteendet innan det blir en dålig vana.

Vill gärna ha input och råd från forumet (men håll en vänlig ton så är ni snälla!)

Upp till toppen
Annons: