Annons:
Etikettallmänt
Läst 5448 ggr
thicha
2012-06-13 15:48

Flughuva?

Min ena häst (2år) har väldigt kort och yvig pannlugg och ser ut att bli lite irriterad av flugorna kring ögonen, Jag köpte flughuvan tennessee från hööks, den satt på i två dagar sen var den borta, i förrgår köpte jag en ny och denna gång en fly mask special och igår var även den borta.. Grimma vet jag inte om jag vill släppa henne med för det är ofta hon har lite revor i ansiktet och jag antar att hon får det av att klia sej på träden i hagen..

Idag hade jag på ett insektsmedel i ansiktet på henne och hoppas det kan räcka… Förstår inte hur hon får av sej huvorna =)

Någon som kanske har lite tips?


Annons:
Emmaab
2012-06-13 16:32
#1

Jag har precis samma problem, dock är min polle 10 år haha! Men han kan nästan aldrig ha på sig flughuvan en hel dag utan att tappa den.. Jag fattar inte hur han lyckas! Det kan inte vara något egentligt fel på huvan eftersom att hagkompisen har en likadan men den sitter kvar hela dagen!!

Jag vet inte heller hur jag ska göra… Får kika in här och se om det trillar in bra tips :)

selfrejection
2012-06-13 19:53
#2

Min häst har eksem och vägrar ha eksemhuvor på sig, de åker av på en gång hur ordentligt de än sitter fast med spännen och allt. Men sånna där vanliga flughuvor sitter som de ska utan att sitta fast i täcket. Ibland åker de av men inte som eksemhuvorna, dom vägrar han verkligen ha :p

Du har inte testat en sån här från Hööks? http://www.hooks.se/product.aspx?productid=430027&deptid=93&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC Finns ju utan huvor men man behöver ju ingen grimma som håller fast den.

Alex
2012-06-14 07:28
#3

De vanliga "standard"-huvorna brukar vara de som sitter på bäst. Man får ju se till att spänna fast de ordentligt också då, en flughuva som sitter löst är ju mycket lättare för hästen att få av sig.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

powderpuff
2012-06-14 16:31
#4

Prova fläta in luvan (biten mellan öronen) i en bit man/pannlugg

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

thicha
2012-06-14 18:43
#5

#2 ja jag har faktiskt funderat på det men då käkar väl kompisen på remmarna =)

tennessee huvan satt jätte bra tyckte jag med dubbla breda kardborre under käken och en bred i nacken, kardborren satt ju som berget men huvan är trasig på andra ställen..

Den ädra är ju i typ lyckra tyg vilket jag tyckte verkade vara jätte bra..

Vi har fjädergrindar till våra hagar, när jag kom ut i morse så stod hästarna vid grinden, när jag kommer fram så ser jag att översta grinden är borta!! Den ligger på utsidan av hagen och är lixom utsliten/utdragen!!! =)

Vet inte om jag ens vågar sätta dit en fjädergrind igen, troligen har någon av dem fastnat i denna fjädergrind och sen backat el sprungit iväg och då har den åkt ut med en jäkla fart!


Ulrisa
2012-06-18 23:18
#6

Min häst har också kort och yvig lugg, jag har insett att de bästa huvorna är de med öron och "hål" för luggen, eller de utan öronskydd ( på dem är ju luggen utanför automatiskt) men det är svårt att hitta bra huvor! de tunna elastiska huvorna kliar min häst sönder på första dagen..

Annons:
Uss
2012-06-19 13:13
#7

Vi har sådana där tunna svarta stretchiga huvor som man kan köpa på Ullared (de är SMÅ i storleken, min isis behöver strl L) - det är de huvor som pålle har kvar längst… Visst kliar han sönder dem, men han behöver egentligen inte öronen så så länge de stannar kvar på huvudet får de vara, han behöver dem för att inte flugorna ska komma åt ögonen.

FeliciaS
2012-06-30 23:29
#8

Jag har en Bucas som jag tycker är bra. Den sitter även över öronen och sitter därför på väldigt bra och skyddar dessutom från insekter i öronen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Uss
2012-07-01 08:49
#9

#8 Vi hade bucas innan, som du säger så sitter de bra, men vi tyckte att de s.a.s. skymde sikten mer än huvor med svart nät

FeliciaS
2012-07-03 22:06
#10

#9 Har du testat att själv sätta den mot ögonen? Jag tycker man ser jättebra igenom nämligen :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Uss
2012-07-04 09:55
#11

Naturligtvis har jag det, annars är det ju svårt att ha någon uppfattning, men kanske är det lättare för pålle att se igenom, jag vet ju inte hur han ser och hästar lär ju se svart bättre än vitt, så han kanske bara ser ett svart nät så som jag såg det ljusa nästet…

Vildur
2017-07-06 11:38
#12

Min häst vill inte heller ha flughuva och jag funderar på hur nödvändigt det är? De är ju liksom födda (ursprung) i en miljö med massa flugor, och där går de utan huva, så de kanske tål det… Flughuvan är kanske ytterligare något vi människor hittat på med oss själva som referens?  Köper gärna ny huva till min häst men behöver han verkligen en? Han verkar inte gilla den om man säger så? ;) Den kanske stör mer än flugorna? Kommentera gärna!

Upp till toppen
Annons: