Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 5193 ggr
h00jff
8/18/11, 9:25 PM

Unghästar som kliar av sig man och svans = eksem?

Har varit och kikat på några ettåriga ston (tre stycken för att vara exakt). Alla svenskfödda och alla med föräldrar utan eksem (har sett samtliga föräldrar i hagen sommartid, och de hade inte kliat sig). De tre stona gick på olika platser i Sverige, men alla där det finns knott. Alla tre stona hade kliat av sig rejält i manen (så att del av manen försvunnit), två hade även kliat sig i pannluggen och och stubbat svansen upptill. Ingen av stona var skorviga, svullna eller hade mjäll.

Kommer dessa ston att utveckla eksem? Eller finns det unghästar som kliar sig och sedan "aldrig" kliar sig när de blir äldre?

Personligen blir jag livrädd för att köpa en häst som kliar sig, med tanke på eksem. Kan jag verkligen ha haft en sådan otur att träffa på tre ston som alla kommer att få eksem? Det ska ju "bara" vara 7-8% som utvecklar detta av svenskfödda hästar.

Tilläggas kan också att jag besökte en hage på Öland med många unghästar och där hade ingen skubbat sig. Jag vet att Öland har mindre knott, men dessa gick i en hage där det fanns flygfän och en valack, som såg ut att ha lindrig eksem, hade kliat sig rejält (hagen låg inte ute vid vattnet och inte på Allvaret, skulle faktiskt tro att det fanns lite knot där).

Annons:
[vretenskaniner]
8/19/11, 7:21 AM
#1

Har för mig att det är vanligt att unghästar kliar sig i en viss ålder. Tror det inte är någon större fara, men väntar på att någon kunnig svarar! Glad

740tjejen
8/19/11, 8:53 AM
#2

Kan de inte vara så att de tuggar på varandras manar och svansar, Verkar vara rätt vanligt bland unghästar oavsett ras att de tuggar på varandra.

h00jff
8/19/11, 9:20 AM
#3

Tack för era svar. Jag vill gärna ha fler! Glad

#2 I två av fallen gick unghästen inte tillsammans med andra unghästar utan med vuxna hästar som hade "perfekta" manar och svansar, alltså inte tuggade. Dessutom stod det ena av ungstona inne i en taggig buske och kliade hela sig, så i det fallet hade hon nog åsamkat sin stubbiga man och svans själv…

#1 Fast lite konstigt är det med att unghästar ska klia sig. Jag har erfarenhet av andra raser exempelvis halvblod och jag vet inte någon unghäst som kliar sig i en viss ålder. Visst händer det att de biter av varandra tagel, men inte kliar sig själva… Skulle det vara så specifikt på islänningar?

powderpuff
8/19/11, 11:35 AM
#4

De två som jag haft har kliat sig mycket som unghästar. De såg nästan skabbiga ut men idag är de 8 år och 3 år och ingen har eksem eller någon annan klåda.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

Snaedis
8/22/11, 2:11 PM
#5

Jag hade iaf varit avvaktande mot de unghästar som kliat sej så kraftigt som du beskriver,dessutom svenskfödda hästar.

Jag har erfarenhet av eksemhästar och hade jag varit du så hade jag nog kikat vidare..

Lotta Friström
6/14/12, 4:14 PM
#6

Min valack kliade av sig allt tagel han hade på somrarna, han hade stora eksem överallt och mådde skit, rent ut sagt. För några år sedan bytte jag sommarbete, inte för kliandets skull utan för att det var närmare stallet. Tidigare hade han gått i en stor hage vid sjön hela somrarna, svalt pga blåst och minimalt med knott pga blåst och mycket att äta. Nya hagarna är skogshagar med ännu mer mat…trodde avsaknad av vind (varmare luft) skulle göra kliandet värre men det försvann! Eksemet försvann! Kan det i sjöhagen ha växt nåt han var allergisk mot? Han kliar sig om det är extremt varmt ute men har inte haft eksem på flera år. Mysko.

Annons:
Alex
6/14/12, 7:34 PM
#7

Det är inte eksem för att de kliar sig. Kliar sig gör alla hästar, mer eller mindre, det är bara vi islandshästägare som blir hysteriska så fort våra hästar kliar sig… Flört

Är inte hästen svullen, sårig och/eller mjällig så är det inte eksem, utan hästen har helt enkelt bara kliat sig. Och ja, det är rätt vanligt att de kliar sig lite extra som unga, dels är det ju all päls som ska av, plus att det är insekter som biter vars bett faktiskt kliar. Och oftast blir det väl lite värre när de är unga, innan kroppen har vant sig och byggt upp ett fullgott försvar mot det.

Men som sagt, handlar det om eksem påverkas huden, inte bara man och svans, att hästar kliar av sig man och svans är väl snarare en biverkning av eksemet än ett symptom.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

thicha
6/19/12, 12:01 AM
#8

En liten fråga bara!

Föds hästarna med "solexem" eller är det något som även kan framallas efter ett par år?


Alex
6/19/12, 7:06 AM
#9

#8 Det är inte soleksem, utan knotteksem. Och det föds de inte med utan det handlar väl troligtvis mest om nedsatt immunförsvar. På Island finns inte svidknott, så de som importeras därifrån är ju extra känsliga, men eksemet kan uppstå redan första sommaren, efter 10 år i Sverige eller när som helst däremellan. Min erfarenhet säger dock att det är de hästar som av någon anledning får nedsatt immunförsvar i början på Sverige-vistelsen (ex. skada, mediciner, stress eller liknande) som blir extra känsliga.

Svenskfödda får ju vänja sig vid knotten redan från början och chans att bygga immunförsvar mot dessa, så de klarar sig ju betydligt bättre. Dock finns det ju fall av svenskfödda med eksem så man tror ju att det är till viss grad ärftligt men man har inte kunnat hitta något gemensamt genetiskt hos dem. När det handlar om svenskfödda brukar det väl dock märkas ganska tidigt om de får eksem.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Uss
6/21/12, 12:38 PM
#10

#6 Om det i sjöhagen inte fanns något skydd mot solen skulle jag snarare tro att det faktiskt blev varmare vid sjön, trots vinden - du skriver ju själv att han kliar sig när det är varmt. Inne i skogen är det ofta svalare än ute på fälten, ju tätare skog, desto svarare luft!

PugBull
4/17/15, 10:22 AM
#11

Mitt sto har kliat sig i manen och pannluggen 2 sommrar, det har inte börjat förren i slutet av juli, när hon var tre och när hon var fyra. Dock har hon inga skorv, ingen svullnad och inga sår. Hon kliar inte hela manen och inte svansen. Men det har försvunnit delar av manen… Förra året smörjde jag dock med no rub och då blev det bättre, hela pannluggen kvar och hela manen kvar på ena sidan :) Andra sidan har hon bara man halva vägen och den kliade hon av/kompisarna kliade av.  Jag hoppas på att det blir bättre den här sommaren! Förra var bättre än förrförra, så jag hoppas det är så kallad unghästklåda! Ingen av föräldrarna har ekem och hon både hon och föräldrarna är svenskfödda!

Zorrbert
4/27/15, 9:16 AM
#12

det är jätte vanligt att dom kliar sig i 2-3 års åldern och att det sen försvinner när de byggt upp immunförsvaret :)

PugBull
4/27/15, 2:34 PM
#13

Hoppas att det är så med mitt sto! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: