Annons:
Etikettarbete-från-marken
Läst 3532 ggr
silverorm
7/24/11, 7:36 PM

Monty Roberts med en islandshäst

http://www.youtube.com/watch?v=tEnlPFvRTGU&feature=related

Tycker om denna man, har jobbat med hans metoder väldig mycket när jag har jobbat med att rida in hästar.

Annons:
[donkeyqueen]
9/9/11, 12:17 PM
#1

Intressant!

selfrejection
9/9/11, 1:04 PM
#2

Jag såg den där för ett tag sedan och sedan provade jag på min häst som inte riktigt vill följa efter mig i paddocken när han är lös, och det fungerade faktiskt :) Och sedan dess har jag gått med honom lös ute i skogen och han följde efter, förutom när han såg svamp och skulle äta upp den :P

Novisan
4/23/12, 4:07 PM
#3

Fantastiskt! Gud vad roligt det var att se på Skrattande

tlundegard
4/25/12, 7:42 PM
#4

Haha vad söt!

Jag brukar göra samma sak med mina hästar när jag jobbar med ledarskap, men har inte sett någon video om det. Det började med att jag löslongerade min förra häst, sedan så märkte jag att när jag till slut stannade honom och vände ryggen till så kom han till mig. Så har det utvecklats på den vägen helt enkelt.
Sen så har jag ju också fått höra att man ska mota iväg en häst som inte vill bli tagen i hagen.

Det var riktigt kul att se att det verkligen fungerar i riktigt extrema fall! :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

FeliciaS
4/28/12, 9:43 PM
#5

Intressant att se att han jobbar med en islandshäst! Dock tycker jag inte riktigt om hans metoder, tycker att han är lite hård och går fort fram många gånger. Jag tränar enligt Parelli och det finns en lek som heter "Catching game" som går ut på att hästen ska vilja bli infångad. Fungerar jättebra och hjälper verkligen hästen :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

AnnaEfoto
12/10/12, 9:06 PM
#6

#5 Jag har hittat en Parelli kompis, jippie :D Flera som leker med sina hästar?!

Följ mig som fotograf på

min hemsida http://petronellafoto.webb.se/

eller min blogg http://isryttarnas.blogg.se/

Annons:
[Valtyr]
12/10/12, 10:41 PM
#7

Jag gillar inte alls hans metoder, jag tycker att det är vägen som är det viktiga och inte målet. Visst det funkar ju men jag tycker att han går för snabbt fram och hästarna ser inte ut att tycka det är så trevligt under resans gång.

Jag arbetar på mitt sätt och lägger upp arbetet på ett helt annat sätt, det får ta tid och det får tas i små etapper där man långsamt vänjer hästen i små doser.

Jag gillar heller inte alls när han ska tämja eller rida in hästar på 30 min, varför ska det gå så fort?

Sen gillar jag inte heller när hästarna ska vara vilda och man ska tämja dom, varför har ingen hanterat den från början? jag tycker inte man ska överhantera ala halvblod, men jag gillar heller inte när man sätter unghästarna i en hage med en flock och så får de vara vildhästar. Klart dom ska gå i flock, men dom ska kunna ledas, tas på, verkas hovar och hanteras utan att dom blir livrädda.

Lagom är bäst, varken för mkt eller för ite :)

PennyScarlett
12/11/12, 6:46 PM
#8

Join up har alltid varit grundläggande för mig när det kommer till mina hästar och om jag skaffat någon ny. Något som tyvärr inte många känner till och som verkligen gör under för relationen mellan häst och människa!

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

[Valtyr]
12/11/12, 9:39 PM
#9

jag har en alldeles utmärkt relation till mina hästar, jag har mitt sätt och varken Roberts eller Parellis metoder imponerar på mig tyvärr….

En väns stackars 13 åriga dotter köpte en Parelli tränad häst, de är undergivna och sjysta så länge de domderas av parelli tränaren, men när någon annan tar över så blir dom ofta fördjävliga rent ut sagt.

Vi hanterar våra hästar på vårat sätt och har alltid fått beröm för hur trevliga och lätthanterade dom är.

Dom använder inte våld, men dom går för snabbt fram och psykar hästarna istället.

PennyScarlett
12/11/12, 9:50 PM
#10

9# Alla tränare har ju sina brister i sin hästhantering och träning, men man kan alltid plocka de bitarna som är bra. Jag t.ex som då gärna använder mig av Roberts join-up, som mina hästar mår bra av, men inte av hans avelskunskaper då jag inte anser att man ska avla på en hingst som försöker slå ihjäl både människor och andra hästar.

Det är jättetrevligt om du har bra metoder som fungerar för dina hästar :) jag håller dock inte med dig om att Roberts eller Parelli psykar sina hästar…det är tvärtemot det som Roberts jobbar emot, eftersom det var så hans pappa tränade hästar. Han har ju snarare hittat ett sätt att kommunicera med hästar på deras egna språk, vilket jag tycker är otroligt anmärkningsvärt :)

Men alla får ju givetvis ha sin egna åsikt!

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

FeliciaS
12/11/12, 9:57 PM
#11

#6 Härligt ;) Titta in på Naturalhorsemanship.ifokus, där har du fler.

#9 Hästen du nämner kan jag inte uttala mig om, men att skriva att alla Parellitränade hästar blir undergivna och schyssta när de tränas av någon som tränar PNH men inte annars (vilket jag tolkar ditt inlägg som) är ju verkligen att generalisera, och det grovt! Du har t.ex. varken sett eller träffat min häst, eller någon av de hästar flera av mina vänner har som tränas enligt PNH. Det låter inte som att du träffat på mer än en häst som tränats enligt PNH när du uttalar dig på det viset. Det låter snarare som att hästen du nämner inte har tränats på rätt sätt om den är "förjävlig", oavsett metod som legat till grund för träningen.

Dessutom finns det många olika sätt att tänka och träna hästar på inom ex. Monty Roberts teorier och PNH, vilka du nämner, som det finns inom all annan hästhantering och träning. Att mena på att alla som tränar efter dem går snabbt fram och psykar hästarna är verkligen inte med sanningen överensstämmande. Bara en sökning på ex. youtube bevisar motsatsen i tusentals.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Valtyr]
12/11/12, 10:42 PM
#12

det är min åsikt och ni har er, har sett många och jag är verkligen inte imponerad av NH tyvärr

PennyScarlett
12/11/12, 10:53 PM
#13

NH gav min häst livet tillbaka, så att han kan fungera tillsammans med människor och ha ett lyckligt och bra liv trots att folks andra "metoder" genom att bestraffa honom med piskslag i ansiktet och på halsen när han gjorde fel och tog hans mat på kvällen om han varit "dum", ledde till att han var så rädd och arg att han inte visste var han skulle göra av sig själv.

NH kanske inte anses imponerande för att det sällan är speciellt dramatiskt. Men det bygger på att man försöker tala till hästen på dess egna språk och ta hänsyn till hästens psykologi och naturliga beteende och jag har sett på tok för många exempel med hästar som fungerar utmärkt och är glada för sina ägare tack vare NH.

Det gör mig faktiskt ytterst nyfiken på vad du, Valtyr, anser är bra tränings/hanterings metoder när det kommer till hästar, eftersom du uppenbarligen inte ser fördelarna med NH principerna? Det är inget påhopp på något vis, jag ställer dig endast en fråga.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annons:
[Valtyr]
12/11/12, 11:24 PM
#14

Jag tycker dom går för fort fram, jag tycker att man ska ge hästen mycket mera tid. Den stackars islänningen borde ha vants in under en längre tidsperiod precis som de hästarna som rids in med en docka på 30 min. Det ska ta tid och vänjas in stegvis och inte för mycket på en gång.

Jag har tränat flera vildhästar som i början knappt gått att fånga i hagen, jag vänjer dom långsamt och låter dom få mycket tid på sig, ger dom mycket beröm och positiv förstärkning när de gör rätt.

Men jag tycker att man inte ska sätta hästen i den situationen där den blir en vildhäst utan att man hanterar den på rätt sätt från början så att det aldrig behöver bli den här jobbiga perioden när den ska tämjas.

Jag säger inte att jag gör rätt eller att alla ska göra som mig, men jag gillar inte NH och det är min åsikt :)

tlundegard
12/12/12, 10:46 AM
#15

Jag gillar nh skarpt och märker att hästarna mår bra av det. Använder en metod där man leker med hästen (en form av parelli tror jag). Brukar även jobba med sk. Join up, hästarna blir supernöjda :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

PennyScarlett
12/12/12, 2:39 PM
#16

14# du har inte funderat på att det går så fort just för att han pratar med hästarna på deras språk, så hästen snabbare fattar vad det är han vill att de ska göra?

T.ex om du sitter på en mattelektion och så har du en asiat där framme som snackar kinesiska så kommer det ta ett jäkla bra tag innan du lär dig matte. Börjar han däremot prata på svenska så fattar du ju direkt vad det är han ber dig om.

Samma sak :)

15# Eller hur! Min ena häst blir odräglig som ett ouppfostrat barn om han inte får en join up emellanåt och då blir han from som ett lamm och är alltid jätteglad :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

tlundegard
12/12/12, 3:39 PM
#17

#16 och min kaxiga unghäst som inte böjer sig för någon ställer sig och tuggar när jag jobbar så med honom :) Tränar också mycket på att dom ska gå, stanna och rygga samtidigt som mig, speciellt unghästen som man antingen måste styra eller bli styrd av ;) Så brukar jag leka med dom på volten, springa och busa och låta dom göra små tricks med mycket belöning så dom känner sig duktiga :D

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

PennyScarlett
12/12/12, 4:09 PM
#18

17# Ja, sånt försöker jag också träna med. Har dock bara en häst som jag kan "leka" med, roligt nog den gamla damen :) Hon är med på lek och förstår vitsen med det. Mitt russ som nämns i tidigare inlägg däremot blir skitsur om man försöker leka med honom. Han gillar inte trams och förstår inte beteendet. Lite inställningen "Jag är en häst, använd mig till det kvinna!" xD Han är dock nyfiken på saker och tycker om att lära sig, men det ska vara seriöst och med ett mål.

Jag belönar mina hästar antingen genom att klia över manke och man (ställen de själva inte kommer åt), eller så kör jag bara på eftergift. Belönar aldrig med godis eftersom det sänker mig i rang :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

[Valtyr]
12/12/12, 5:56 PM
#19

Jo det tar längre tid med kinesiska, men om vi jämför hästar med barn även om jag pratar med samma språk som barnen så kan jag inte börja med svåra ekvationer med förskoleungarna, allt måste få ta sin tid och följa trappan uppåt.

Jag tycker inte det är okej att rida in en häst på 30 min från att den är vild hur mycket man än pratar hästens språk.

Jag kan även ta mig själv som exempel om jag rider för en tränare som bara gnäler på mina brister och pressar mig och hästen så tycker jag det är dötrist, medan om jag rider för en tränare som lägger upp träningen stegvis och ger beröm och uppmuntran under tiden så tycker jag att det är roligt och blir peppad att fortsätta.

Det relevanta är inte att uppnå målet under kortast möjliga tid utan vägen dit, man ska ha roligt och lära sig för livet.

Det är som när man pluggar till ett prov, pluggar stenhårt och sen försvinner allt och man har tråkigt och känner sig pressad på vägen, om man istället använder sig av flera uttryckssätt, går in för det och får en helhet och ger det tid så blir det roligt och intressant och är sig det för livet.

Jag säger inte att alla arbetar på fel sätt, det finns säkert dom som arbetar på ett bra sätt med NH också, det finns ju bra och dåliga utövare inom alla inriktningar. Men av det jag sett av Monty är det inget jag gillar och av det jag sett av Parelli (ägnade en del av min kväll igår till att studera närmare på youtube) Jag tycker att de använder sig av uttröttningsmetoden för att snabbt få resultat, jag gillar mer lösningsinriktad pedagogik både när det gäller hästar och barn.

Alla tycker olika och använder sig av olika metoder, men såhär tycker jag och det är min åsikt.

tlundegard
12/12/12, 8:06 PM
#20

#19 jo jag förstår hur du menar, tycker inte heller att det är okej att lära ut saker som hästar inte är skapta för att kunna på alldeles för kort tid. Däremot så tycker jag att det är hur bra som helst att lära känna hästen och bygga upp relationen genom nh, man talar helt enkelt hästens språk och den förstår därför vad man menar och hur ens inställning är gentemot den. Det är inget nytt man lär hästen, utan man visar helt enkelt att man är en flockmedlem med högre rang. Jag blandar easel (som perelli-formen heter) med lite annan nh som är mer ledarskapsbyggande och som jag har sett dels från eyjolfur och dels från benni, tycker att deras filmer är helt fantastiska! Här är en film som handlar om easel http://m.youtube.com/watch?v=PDNlCh26nBo #18 jag ger väl mest beröm genom att klia och använda rösten, men ibland förstärker jag med godis. Ger ofta godis från hästryggen, tycker att det är superbra belöning och de börjar inte tigga. Både Raudur, Hektor och Eldey älskar att springa efter mig när jag springer! Hektor kan stå med framhovarna på en lastpall om jag ber honom och Raudur står på den med alla fyra hovarna, man ser verkligen hur nöjda de är när de står där just för att de vet att det är positivt och att de får beröm :) Raudur kan dessutom lyfta framhovarna på kommando (början till spansk skritt), har dock inte klurat ut hur jag ska gå vidare.. Tänkte börja leka lite med pilatesbollen nu när jag sätter igång dom också :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
FeliciaS
12/18/12, 9:48 PM
#21

#16 Jag håller helt med om att de går för fort fram på filmen som är länkad i #0. Det var dock inte det jag syftade på i mitt inlägg (#11) utan det var din generella bild av NH som du målade upp tidigare.

#20 Ang. spansk skritt - om du lärt honom att lyfta hovarna med hjälp av "touch it" kan du bara gå vidare och använda sticken fast hålla den längre fram. Så har jag gjort när vi lärde in spansk skritt :) Om du inte använt "touch it" kanske det är enklast att lära om, för det är en väldigt bra metod som hästarna förstår (de använder ju mulen och hovarna för att undersöka saker).

#30 Jag har själv tränat för Eyjolfur och han använder väldigt mycket från Parelli.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tlundegard
12/18/12, 10:11 PM
#22

#21 jag har lärt honom att när jag petar på benet med hand eller spö så ska han lyfta på det (vilket han glatt gör, gärna överdrivet!), som Eyjolfur gör.. Vad är touch it och hur lär man det?

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

FeliciaS
12/20/12, 12:16 PM
#23

#22 Tror det finns en artikel på NH iFokus som tar upp touch it, om inte - gå in där och sök efter det. Annars kan du googla "Parelli touch it" också. Eller söka på YouTube. Det går ut på att hästen touchar mulen eller benen mot ett föremål, om du vill lära in spansk skritt är det mot carrot sticken (eller ett vanligt spö om man så vill). När hästen förstått det kan man utveckla det på olika sätt. Bland annat genom att hålla carrot sticken/spöt längre fram framför hästens ben så att hästen måste sträcka ut det. På det sättet förstår hästen att målet är att nå föremålet och inte lyda ett kommando (i detta fallet att föremålet på ett visst ställe innebär lyft). Givetvis med en massa beröm (klappar och vilopauser = "tänkpauser") när hästen gör minsta ansträngning till att vara på väg åt rätt håll.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Upp till toppen
Annons: