Annons:
Etikettimport
Läst 2027 ggr
Maja
8/15/09, 1:00 AM

Hur gammal för import?

Vid vilken ålder tycker du att det är okej att importera en häst?

Kan man importera en häst som bara är ett par månader, eller bör man vänta något år?

Eller är det fritt fram att importera en häst - oavsett hur gammal hästen är?

Annons:
Alex
8/15/09, 1:16 PM
#1

Så länge hästen är avvand från mamman (vid lämplig ålder såklart) så är det väl fritt fram. Dock skulle jag ju personligen vänta ett par år i ett sånt fall, just för att hästen ska få grunduppväxten på Island när man har den möjligheten. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Yuuuhanna
8/17/09, 1:07 AM
#2

Håller med #1 När hästen är avvand men smartast är ju att ge den en riktigt bra uppväxt på island.


TereseE
8/17/09, 4:32 PM
#3

Jag håller med Alex, ska man importera från Island så vill man ju ha alla fördelar, dvs att hästen ska ha fått gå i flock och leva så naturligt som möjligt sina första 3-4 år.

Annars tycker jag att man kan köpa en svenskfödd häst.

Alex
8/17/09, 4:44 PM
#4

#3 Fast det kan ju vara någon speciell stam man är ute efter, som man inte hittar i Sverige.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

TereseE
8/17/09, 6:43 PM
#5

#4 Jo precis, men samtidigt så skulle jag vilja att min häst fick möjlighet att växa upp på Island om jag ändå ska importera därifrån. Brukar inte vara så dyrt att köpa ett föl/unghäst och sedan låta den gå kvar några år.

Fast det gäller ju just om man är ute efter en viss stam, skulle nog inte våga köpa ett föl så själv, eftersom man inte riktigt vet hur fölet utvecklar sig i framtiden (oavsett hur bra stam den har).

Upp till toppen
Annons: