Annons:
Etikettimport
Läst 3475 ggr
FeliciaS
8/19/09, 8:35 PM

Rätt att importera från Island?

Tycker ni det är rätt att utsätta en häst för den stress och påfrestning en flygtransport orsakar, samt att låta hästen få eventuella problem som uppstår senare (ex. eksem), iom. att man importerar hästar från Island?

Motivera eran åsikt :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Annons:
Alex
8/19/09, 9:31 PM
#1

Jag har ju importerat själv, så jag kan ju inte säga annat än ja. Flört

Visst kan flygresan vara stressande för hästarna, men det är ju i alla fall en engångsföreteelse. Hästar som tävlas på högre nivå flyger ju flera gånger under sitt liv runt om i världen, och tävlas några dagar senare, så klarar det gör de ju.

Angående eksem så får man ju helt enkelt förebygga så gott man kan och skydda hästen på bästa sätt, så blir det sällan värst extremt.

Så jag ser inget fel i det alls.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
8/19/09, 10:50 PM
#2

Och jag kan inte annat än att hålla med #1. :)

FeliciaS
8/21/09, 1:56 AM
#3

Intressant att höra era åsikter. Själv känner jag mig delad i frågan, saknar nog lite kunskap för att kunna säga att jag antingen är för/emot. Än ;)

Fler?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Alex
8/21/09, 2:37 PM
#4

Förr åkte ju hästarna båt från Island, och det kan jag säga direkt, att det skulle jag inte vilja utsätta en häst för idag. En flygresa är ju i alla fall över på några timmar, och en häst med stabilt psyke anpassar sig ganska snabbt till Sverige.

Och sen har vi ju det faktum att utan dessa importer skulle vi inte ha islandshästen i Sverige, vi skulle inte ha det stora, varierande utbud och grunden av bra hästar till avel och allt… Och lite egoistisk är jag faktiskt. Flört Skulle vi sluta importera hästar från Island nu skulle vi förlora väldigt mycket, framför allt inom islandshästaveln.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

gejsa
8/21/09, 5:01 PM
#5

Tänk på alla tävlingshästar som flyger hit och dit och även körs med båt.

Ser ingen större skillnad mer än att islandshästen kommer till ett nytt hem och tävlingshästen åker hem efter att den tävlat. Är det någon som utsetts för stress så är det väl isf tävlingshästen.

h00jff
9/25/09, 11:31 AM
#6

Jag tycker att det är helt rätt. Skulle inte tro att hästarna upplever en flygtur så mycket värre än en lång lastbilstur, flyget tar ju bara tre timmar och det är ju inte så farligt. Att komma till ett nytt hem är ju stressande för hästen oavsett om den flyttar inom ett land eller kommer från ett annat land.

Möjligtvis kan jag ha åsikter om sommareksemen, men även svenska hästar får ju detta…

Annons:
[LinneaDahlberg]
4/4/12, 7:19 PM
#7

Jag har själv haft importer.

Jag kan tycka att det beror på vad man är ute efter. Letar man efter något speciellt vad gäller avel, blodslinjer eller en viss typ av häst kanske man inte har något större val. Vill man "bara ha en islandshäst" tycker jag man faktiskt kan ta något närmre.

Men all längre flytt är stressande, och framförallt flyg etc. Finns tävlingshäsar som dött i syndrom och sjukdomar direkt förknippade med stressen. Man får göra det bästa man kan för att undvika sådant. Lugn hantering och väl besiktigade djur (vilket ju är ett krav idag) minskar riskerna markant.

Med detta försöker jag säga att jag tycker import är helt ok när det alternativ du vill ha inte finns på hemmaplan! Flört

[LinneaDahlberg]
4/4/12, 7:20 PM
#8

Oj! Insåg inte hur gammal tråden var! Skäms

Ville bara tillägga att ingen av mina importer haft eksem heller…

FeliciaS
4/4/12, 7:26 PM
#9

#8 Äh, det gör inget :) Fler får gärna fylla på, det är intressant att läsa.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

silverorm
7/21/12, 4:50 AM
#10

Vad skulle det kosta ca vis att importera ett föl/unghäst från Island? Lönar det sig?

Alex
7/21/12, 2:18 PM
#11

#10 Det kostar väl runt 15-20'000 kr med importen, så i regel lönar det sig att köpa svenskt, framför allt idag när unghästarna ligger väldigt lågt i pris…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Upp till toppen
Annons: