Annons:
Etikettimport
Läst 5538 ggr
h00jff
11/19/09, 11:56 PM

Frågor kring import

Ni som har importerat, hur har ni gått till väga för att hitta rätt häst? Har ni åkt till Island och tittat? Hur har ni i så fall fått kontakt med de gårdar där ni varit och tittat?

Har ni använt någon firma som importerar/exporterar? Hur är era upplevelser kring detta?

Själv hade jag tänkt att använda mig av Thilde Höök, men hon håller ju inte på med detta längre och nu vet jag faktiskt inte hur jag ska göra…

Mitt stora problem är att jag inte vet så mycket om islänningar. Har stora erfarenheter av andra raser och är utbildad inom hästvärlden. Däremot vet jag inte hur en islänning ska vara byggd eller röra sig för att vara rastypisk och detta är ett stort problem för mig, då jag vill ha en bra och rastypisk häst.

Hur ska jag bäst gå till väga för att kunna importera en bra islänning?

Annons:
Alex
11/20/09, 5:57 PM
#1

Jag importerade en häst efter att ha vart och jobbat på Island, så jag kände ju hästen innan jag tog hem den. Men det bästa för dig, om du inte har möjlighet att åka dit och prova hästar själv, är ju att gå via någon som hjälper dig och förmedlar hästar. Det finns många andra än Thilde som håller på med detta, även om de inte gör det i lika stor utsträckning.

Grim Islandshästar är ett exempel, har jobbat där och de är väldigt kunniga och lätta att ha att göra med. Kolla under Import på hemsidan. Annars kan väl, vad jag vet, de flesta uppfödare och försäljningstall hjälpa till med förmedling av häst från Island, då de flesta har bra kontakter där.

Men jag måste bara fråga, om du nu inte har så stor erfarenhet av islandshästar, vad är anledningen till att du helst vill importera? Det finns många bra islandshästar i Sverige också, som du då kan provrida och vet mer vad du får. Det är ju trots allt en högre eksemrisk att importera, vissa hästar kan även förändras i psyket av resan och omställningen. Så det blir ju mycket mer jobb första tiden när hästen ska ställa om sig, och för att förebygga eksem osv.

Prismässigt skiljer det sig inte så extremt mycket att köpa häst i Sverige och att importera, då importen kostar och även allt pappersarbete för att få hästen registrerad i Sverige och så.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

may-britt
11/20/09, 9:51 PM
#2

jeg vill nu  ha kjöpt häst i  Sverige det finnes mange stor forselgningssatallen i Sverige som du kan åka til och  prova hästen och  som du kan få  hjelp  fra forover etter vert som probleme dukker opp.

jag tok inn fra island men dette var for at jag kjente mannen som nu er min trener derfor törte jag och kjöpe häst av honnom sen jag viste hva jag fikk.

jag hadde och non i Sverige som kunn hjelpe meg viss det dukket opp stora problemer.

som jag hadde med tölten hvor av hästen testet etter och  ha värt hos hjelpen tölter hästen som en gud. ( och  fått  rett bett på  henne)

nu  er det galoppen men den skal jag nu fikse och  det har värt masse hjelp inne på  dette forumet som jag setter så  pris på.

men det er och  mycke bettre viss noen kan stå  med deg och  si  gjör så  och  så.

nå  rider jag kurs for trenaren jag kjöpte hesten av neste helg så  och  ha noen der som kjenner hästen och kan stå  och  hjelpe er gull vert.

is er inte bare och  sitte opp  på  och  så  går de i skritt trav tölt och  galopp det er mere inviklet enn så.

skal man ha is och  inte kan ride dem (de er inte som vanlige häster) så  moste man ha noen som kan hjelpe som kan dette och  man moste ride for trener om igjen och  om igjen

det er kul siden man lärer masse men noen ganger kan man föle at man sliter av sitt hår.Skrikandes

det finnes så  mange flotte is i Sverige och  du  slipper dette med eksem som Alex sier.

de fra Island får letter eksem har jag lärt

h00jff
11/24/09, 12:16 AM
#3

Anledningen till att jag är sugen på att importera är dels att det tilltalar mig att de får växa upp i en flock på Island med den fostran som det innebär. Dessutom tycker jag inte att det finns lika stort utbud av färger här i Sverige. När jag nu köper en ras med många kul färger, så vill jag också ha en häst med annorlunda färg, även om det självklart inte är det viktigaste.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att åka till Island för att provrida.

Jag vet att eksemrisken är större, men det finns även risk för att en svensk häst får eksem. Eftersom vi har mycket knott här så lär jag få skydda hästen oavsett om den är importerad eller ej. Jag lever redan med en eksemhäst, så jag vet vad det innebär.

Jag är också tilltalad att köpa en fölunge och låta den stå kvar på Island tills den är 4-5 år. Någon som har erfarenhet av detta? Är det stor risk att bli "blåst"?

Någon som har erfarenhet av den här "firman":

http://icelandichorses4sale.dinstudio.se/

Alex
11/24/09, 5:40 PM
#4

Det finns många hästar i Sverige som är uppvuxna på Island, så det behöver du inte importera för att få. Köper du ett föl eller en unghäst så vet du ju inte alls vad du får, det kan bli precis vad som helst. Så det rekommenderar jag faktiskt inte om du inte har någon större islandshästvana, det är svårt nog att lära sig rida de olika gångarterna korrekt på en välutbildad häst! Flört

Men ska du ändå göra det skulle jag råda dig att köpa en unghäst, som redan är 4-5 år, så du ser lite vad det är för någon. Ett föl har du bara stammen att gå efter och gissa dig till vad det kan bli… Och utan någon större kunskap om islandshäststammar blir det rena lotteriet.

Det finns även de svenska gårdar som har väldigt stora hagar där hästarna får växa upp i flock, se t.ex Kvarnbacka. Där hittar du även väldigt varierande färger på hästarna.

Även Alvargårdens islandshästar, beläget på Öland. Där går hästarna i hagar upp till 600 ha, i flockar på 20-60 hästar.

Även Brösarpsgården har flockuppväxt på sina hästar, på stora ytor.

Så mitt tips är att leta ordentligt i Sverige först. Hittar du inte det du söker så kan det vara värt att kolla på Island. Du vet lättare vad du får hem, kan få hjälp, stöd och tips från uppfödaren/säljaren och slipper en himla massa extraarbete…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

may-britt
11/24/09, 8:59 PM
#5

ja nemelig hör på  Alex hun sier rett jag kjöpte mine 2 förste is fra kvarnbacka Eldfari  som er röd fusk och  han er födt i  danmark och  Snowi som het Sörli  da jag kjöpte han och  han er födt  i Sverige.

så  har jag Ör sto som jag kjöpte av Kvarnbacka hon er 20 år och  Johan som han heter  ( han har sine is på  stor haver på öland) som driver stallen importerte fra Island for noen år siden.

och  så  har jag Filma som jag importerte inn fra island och  ja  jag ser forskjell på Filma Eldfari.

turboliina
11/25/09, 10:55 AM
#6

www.horseexport.is dom är jätte bra om du vill ha hjälp att importra häst från island. skriv med kristbjörg hon skriver på svenska.

Annons:
may-britt
11/25/09, 2:32 PM
#7

jag undrar dette hvor du  skriver om farge ossen farge er det de har på  island som de inte har i Sverige da?

h00jff
12/6/09, 2:45 AM
#8

#4 Tack för råd och många bra länkar. Jag ska absolut hålla ögonen öppna på saluhästarna på de gårdar du nämner.

Visst är det ett chansning att köpa en fölunge, men det är ju ändå charmen med det hela. Jag har själv fött upp två halvblodsföl och det är ju lite samma sak, man vet vilka föräldrarna är, men du har ändå ingen aning om vad det blir i slutändan. Blir det helt fel kan man ju faktiskt sälja hästen och köpa en annan, även om det självklart inte är min ursprungliga plan!

#6 Tack för tipset!

#7 Alla färgerna finns säkert i Sverige, men de ovanliga färgerna verkar vara ännu ovanligare här i Sverige. Om man kollar på export-siter så finns det exempelvis silverskäckar (både brun- och svartsilver), silvermusblackskäck, gulskäck och så vidare. Som sagt var finns det säkert exemplar av dessa här i Sverige också, men jag har inte sett så många udda färger till salu. Det är mest bruna, svarta och fuxar.

Alex
12/6/09, 8:24 PM
#9

#8 Fast de du har fött upp så har du ju garanterat koll på stam och allt bakåt, så det blir mindre med överraskningar. Har du ingen större islandshästkunskap så blir det ännu mer lotteri. Du vet inte vilka temperament eller egenskaper som finns hos föräldrar eller övrig släkt. Du kan få en fyrgångare eller en femgångare, med olika lätt/svårt för gångarterna…

Och det är inte lätt att rida in en islandshäst. Kan man själv inte hålla reda på och träna upp gångarterna på en häst kan man knappast räkna med att kunna lära en unghäst det. Så det är ju också något att ha i beräkning… Det tar tid att lära sig, betydligt längre tid än man tror. Jag har ridit och tränat islandshästar i bra många år nu, jobbat med inridning av hästar på Island och även jobbat på gård här i Sverige. Jag har fortfarande problem med vissa hästar och därmed mycket att lära. Det skiljer sig mycket från fyr- till femgångare hur de behöver tränas, och även inom samma "kategori" är det väldigt individuellt, beroende på starkaste gångarten. Det är inte alls lätt att lära sig…

Och jag har träffat på bra många som köpt sig en unghäst eller föl, utan någon större islandshästvana, med inställningen att de hinner lära sig på de åren innan det är dags för hästen att ridas in. De har inte haft det lätt kan jag säga, även om inridningen sköttes av någon professionell. Så mitt tips är fortfarande att börja med en äldre häst med gångarterna på plats, det kan vara nog svårt ändå… Sen om du väljer att importera från Island så är det fritt fram. Kolla bara så det är kvalitet på aveln och inte bara färg (dock är väl den risken större i Sverige då de är mer noga med avelshästarna där, min åsikt) och kolla även upp så hästen inte har två silverföräldrar. Varför kan du läsa om här.

Sen bör du försöka ta dig iväg och prova hästen, så du vet att du faktiskt klarar av den. Islänningar och svenskar har inte alltid samma syn på vad som är en lättväxlad häst eller en häst med mycket vilja t.ex. Och även pga din ovana med islandshästar, är det inte säkert att du klarar av en häst som (svenska) islandshästryttare anser enkel.

Det är alltså inte för att vara elak jag skriver såhär, utan tvärtom. Vet så många fall där det blivit fel, för att folk tror de klarar mer än de gör, och det blir ju inte roligt för nån.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

may-britt
12/6/09, 10:59 PM
#10

bra  skrevet holder med

carann
7/31/10, 12:03 AM
#11

Hej http://icelandichorses4sale.dinstudio.se/ har importerat med hjälp av http://icelandichorses4sale.dinstudio.se/ Lena som har firman är mycket bra att ha att göra med. Allt f

Zinoida
7/31/10, 1:26 AM
#12

Min häst kommer från 

http://icelandichorses4sale.dinstudio.se/

Nu var det ju inte jag som köpte och importerade honom, utan köpte honom här i Sverige. Han är en helt ljuvlig häst med väldigt ovanlig färg, silvergulbrun med stjärn och snopp :D

Jag har dock haft en hel del kontakt med Lena sen jag köpte honom eftersom hon som tog in honom till Sverige och sålde honom till mig inte hade reggat honom i SIF ännu. Lena är helt underbar att ha och göra med och var MKT hjälpsam med att få fram de papper jag behövde. Så jag kan verkligen rekommendera henne!

Hon har faktiskt en häst till salu nu som jag är supersugen på, men ekonomin tillåter inte 2 hästar för tillfället. Jag håller på och velar fram och tillbaka om jag ändå ska köpa honom och låta honom gå kvar där några år :P

Annars skulle jag också, som några skrev här ovanför, kika på Kvarnbackas sida. Dom har också många fantastiskt fina hästar med roliga färger och de växer som sagt också upp på stora, härliga marker.

När jag höll på och bestämde mig för häst, valde jag i slutändan mellan den kille jag till slut köpte och en lika gammal valack från Kvarnbacka, en väldigt vacker ljus vindott. Såg på deras hemsida att han var reserverad nu Gråter Jaja, man kan inte få allt man vill ha, som sagt, kan inte ha 2 hästar just nu….

Lycka till !!

Upp till toppen
Annons: