Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: träning
Läst 3567 ggr
Telleliten
0

Stel och svårt för trav. tips?

Hej

jag är medryttare på en islandshäst som mest ridits i skogen och mest töltat. 

Men jag har börjat rida henne på banan (är mer van vid halvblod) och börjat försöka få ordning på hennes dressyr. Men hon är väldigt stel i sidorna och har rett svårt med traven och tar gärna till tölt i stället (full fart) 

Men jag skrittat mkt på volt och serpentiner. Nu har vi kommit till att kunna trava på långsidorna men ganska hög hastighet än vad jag vill ha plus att ena varvet är hon väldigt stel och svårt att ta hörnorna i trav så blir mer en oval.

Några bra tips på övningar på lösgjordhet och med det lugnare trav?

(ska rida en clinic för Erik Brodin om två veckor men vill gärna ha övat det jag kan inför detta. )

kvekki
1

Markbommar har jag haft framgång med på extremt svårtravad häst. Longera henne över bommar som ligger i solfjäder och eventuellt ta ett par tunga viktboots fram.

Det är lite av en genväg att göra såhär, så fortsätt oxå med det lösgörande arbetet i skritt -det betyder jättemycket! Trav är mjukgörande och uppbyggande medan tölten är stelgörande, så det är inte konstigt om hästen inte travar för den är stel och den är säkert stel för att den inte travar… Det är inte lätt och det tar mycket tid, men kämpa på!

Själv har jag en unghäst nu som skall ridas in om nåt år eller två och hon har visat travsteg två gånger under hela sin uppväxt… Enstaka travsteg alltså… Skall bli spännande att jobba med henne! Hon e en riktig passråtta! Jag har hitintills sett viss skillnad på skritten(som oxå är väldigt passtaktig) när hon gick i en mycket ojämn hage några veckor. Då skrittade hon riktigt stundtals! Så det kanske är ett bra komplement till skrittarbetet på volt? Ut offroad i skogen o klättra över stockar o stenar o grenar i skritt! (Kalhyggen e inte så dumma ibland).

Telleliten
0

#1 tack för tipsen!

Så klart , bra att du gav mig en så bra förklaring till varför hon är så stel pga tölten. Liten cirkel orsak där :) 

Blev serpentiner i går men framför allt mkt jobbande på mittenvolten med att öka och minska volten i skritt. 

Till slut kunde jag faktiskt trava runt på en volt i lagom tempo i ena varvet. Men i andra blev det bara travfattningar.

Fick ett tips på en övning av en westerryttare där man ska mjuka upp nacken genom att hästen står stilla och man böjer halsen till ens skänkel och håller tills hästen släpper efter. Detta ska göras ett antal gånger. Vad tror du om det?

Jag tänker att det är typ som stretch övning. Ska test på det och se om det hjälper att mjuka upp henne.

Ska dra fram lite bommar i morgon.

kvekki
0

Den övningen kallas för "kyssa stigbygeln" och är väl vedertagen i även islandshästvärlden. Den är absolut bra att kunna!

Att det går framåt med din träning är ju ett riktigt gott betyg! Fortsätt kämpa så kommer det bli toppen!

Telleliten
0

Bra namn på övningen

Pia-Lena
1

Det kan ju vara så att hästen är femgångare, dessa kan ju vara lite stela och ha svårt för traven. Jag har haft det problemet med min Alfur.

Uss
1

Glöm inte bort att även träna tölten, den är ju en lateral rörelse o traven diagonal, så ofta försämras den ena när den andra förbättras. Jag skulle inte säga att tölten är "stelgörande" - i en god tölt ska hästen vara väl lösgjord i ffa bogarna, däremot kanske man kan säga att pass är "stelgörande" för då "låser" hästen sig i sidorna. Styvar hästen sig i sidorna blir det ofta mer passtakt, kanske är det grisepass du har? Kan vara lite knepigt att känna skillnad om man inte är van, men titta på svansen (lr be ngn annan ;D ) ; guppar den upp o ner är det tölt, svänger den från sida till sida är det pass! Tänk oxå på att "dressyrtrav" skiljer sig en del från "islandshästtrav" - inte så att hästarna går annorlunda, men man vill inte gärna ha t.ex kort trav, utan kraftfullt o med gott sväv o därmed kanske även snabbare än vad du "vill" ha Åk gärna o titta på en islandshästtävling!

Telleliten
0

tack för alla tips. 

Jo jag har märk att traven är mkt snabbare än jag eg vill ha i klassisk dressyr. :)