Solskydd
Jag undrar vad ni använder för solskydd, ni som har hästar med stora ljusa partier i ansiktet. Jag har blivit rekommenderad att använda zinkpasta för allra bästa effekt av en vän, ganska tjockt lager så inte solen tränger igenom. Min vän har blivit rekommenderad det av en veterinär, men jag funderar på hur mycket det torkar ut huden?
Vår häst är vit runt ena ögat och halva mulen och munnen, han börjar bli ganska solbränd nu och jag är rädd att han blir bränd om vi inte skyddar honom.
Jag blir jätteglad över tips och ideer!
Menar du mot solexem? Jag använder helosan sol, tycker att det är guld! Skyddar mot sol och mjukgör där det har blivit torrt eller "sårigt" :)
Håller med #1, helosan sol på de ställena där min häst har "rosa tunn hud" exempelvis mulen blir hårt drabbad.
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
#3 - Jag rekommenderar att köpa en heltäckande huva, exempelvis en sådan här:
http://www.ninashastohund.se/hast/sommar/flughuvor/flughuva-1.html
Det har vi till stoet i stallet som har en bred bläs och är känslig mot solen. Givetvis smörjer vi mulen med solskydd emellanåt också.
Har den mjuka kanter då hon får skav lätt.
Zinkpasta används väl även på människor som solskydd vad jag vet. Inotyol t.ex är zinkbaserat o används bl.a för att skydda bebisar under blöjan, innehåller även mjukgörande fett så tror inte den torkar ut så mkt I min värld är zinkpasta mer skyddande mot solen än helosan sol, men mycket dyrare o kladdigare så vilken man väljer är ju en fråga om behov ;D