Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: sjukdomar
Läst 1468 ggr
Jullanhugo
0

Utvecklar spatt vid hoppning?? o___o

Hejsan! Jag har länge velat börja hoppa med "Min" islandshäst men får dock inte det pågrund av att dom påstår att man inte ska hoppa med islandshästar. Nån sa till mig att islandshästar kan utveckla spatt vid hoppning! Är det sant? Isåfall varför?

[tlundegard]
1

Om spatt kan utvecklas vid hoppning kan jag inte uttala mig om, däremot så låter det jättedumt man "inte ska" hoppa islandshästar. Visst, dom är väl inte den ultimata rasen för hoppning då dom kan blanda in andra gångarter och ofta inte har speciellt bra hoppteknik, men vad spelar det för roll egentligen? Låter jättekonstigt om spatt lättare utvecklas vid hoppning på islandshäst än andra raser.. Men är det inte din häst så har du väl tyvärr inte så mycket att säga till om?

Maja
0

Njae, det har jag aldrig hört talas om…? Tycker att det låter väldigt osannolikt att hoppning ska resultera i spatt. Det som de kan ha tänkt på är kanske att det tyvärr är många hästar som drabbas av det och att det ofta kan uppkomma av överbelastning på benen, till exempel vid sammanpressning. Hoppning är ju påfrestande för benen, men jag vet många som hoppar med sina islandshästar utan problem. :)

Dock är inte alltid islandshästen den mest ultimata hopparen. Visst kan de hoppa, men om du ska satsa på en hoppning som karriär skulle jag nog snarare rekommendera dig att övergå till en annan ras. Att hoppa någon gång då och då på bana eller i skogen är inga problem däremot, det finns många hästar som tycker att det är riktigt kul! :)

Jullanhugo
0

#1 Jao, jag vet xd Dock är det ganska jobbigt att ägaren till ponnyn frågar andra om jag ska få göra saker.. Känns liksom, det är ju inte deras häst xd 

#2 Haha, jao. 

tack för svaren! ^^

Eveline
0

Min gamla islänning har haft spatt, men han älskar att hoppa, han blir aldrig så het som när han ser ett hinder. Vi har hoppat lite lägre hinder och jag har aldrig märkt på honom att det skulle göra ont. Löshoppar honom ibland också och har han älskar det. Hur vidare han skulle kunnat få spatt pga hoppning ser jag som föga då man kanske inte hopptränar en islänning som med en vanlig hopphäst. De hoppar ju i hagen, över stenar och sådär =) Min gamling har till och med deltagit i hopptävlingar hos förra ägaren =)

Jag skulle rekommendera att läsa på ordentligt om spatt =)

Jullanhugo
0

#4 Tackar! :D

Fast en sak jag tyckte var lite weird är att jag inte fick hoppa för en tränare sa att man ju inte ska det med islandshästar men endå hoppade dom på träningen idag :o Vet inte, hon kanske tänkte på att jag skulle börja tävla eller nå. Jag vet inte

Eveline
0

Dom kanske menade "att man ska inte hoppa". Jag vet inte, lite hoppning är bara bra, löshoppning är kanon!

Jullanhugo
0

#6 haha, jao blir bara lite förvirrad ibland :d

Horse_Lovvah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte riktigt! Men jag hoppar ute för det är ju deras naturliga. Personligen gör jag det med jämna mellanrum och skrittar fram länge och på dit vägen så brukar jag trava och galoppera! En av mina kompisar har en töltmoppe som försökte hoppa och då fick den spatt! Sen löshoppar jag varannan månad, Nej men då och då men inte för ofta! Jag tycker sedan att man ska hoppa en stund när man löshoppar så tar jag 20 min och ute i skogen vet jag inte riktigt! 🙂Men jag tror inte det är någon fara alls!

kvekki
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att specifikt hoppning skulle direkt orsaka spatt är nog bara blahaa. Däremot kan en häst med predisposition för spatt få spatt när den belastar bakbenen. Med predisposition menar jag en häst som kanske har det ärftligt eller har en exteriör som inte är fördelaktig. Att en häst belastar bakbenen mer vid hoppning än vid t.ex. en bärig tölt tror inte jag.  

Min ena vallack utvecklade sin spatt när han började lära sig att samla sig -som 13år gammal. Innan det hade han bara gått på lång tygel i grimma i skogen. Han märks egentligen ingenting att han har spatt i dagsläget(17 år nu) -o han älskar att hoppa! Men jag vill inte belasta hans bakben för mycket så han får bara lov att hoppa när han är mycket väl uppvärmd. Hemma blir det nästintill bara löshoppning, men nån gång ibland blir det uppsuttet! O då snackar vi kanske 3-4skutt Max!! Bilden är från en tävling i Trail där ett hopphinder ingick. Kolla hans glada uttyck! (vi var för övrigt det enda ekipaget av 10 som hoppade, de andra tog fegisvarianten med travbommar) 

Att hoppa en frisk islandshäst skulle inte jag vara orolig för. Mina andra två ridhästar hoppas uppsuttet och löshoppning utan oro för spatt. Vi tränar ju inte hårt men målet är att kunna hoppa en clearround på ridklubben. Hoppning förbättrar galoppen, och säkert mycket annat! Det är ju gymnastik!