I ditt stall...
Hur har ni i erat stall, kollektivt eller med service?
kissmekate.blogg.se

I mitt stall ingår allt utom mockning och intag. Men det är tjänster som man kan köpa till, och alla utan en familj köper tjänsten insläpp. Jag har stått i kollektiv stall, då tyckte jag inte att det var jobbigt, nu tycker jag det är skönt att slippa fodra/ta in massa hästar :-)
kissmekate.blogg.se
Har stått i kollektivstall innan, men hästarna trivdes inte med att vara instängda så har nu flyttat ut dom på lösdrift, det vinner både jag och hästarna på då all den tid jag förr lagt på stallarbete kan jag nu lägga på hästarna istället.🙂 Trots att det finns plats för många fler hästar där är jag just nu själv och tar såklart hand om mina hästar själv.
Vi har ju eget stall så jag har ju alltid fått göra allt. Däremot så hade vi kollektivstall tidigare när andra stog i vårt stall, då delade vi på allt jobb och så småningom startade vi till och med en förening. Senare år har vi någon gång haft inackordering med service, men det var bara något år. Nu är vi själva och det är ganska skönt ;)
Vi står i kollektivstall med sex hästar och delar på allting utom halminköp. Det fungerar bra, jag tycker vi har ett fungerande system :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag står hemma hos en privatperson, men hon har även två andra inackorderingar. Hon som ansvarar för stallet köper in hö och ser till så att allt funkar, annars så hjälps vi inackorderingar åt att fylla på hö och vatten i lösdriften. 🙂
Står i stall med full service -mockning alla vardagar. Helger delas upp, en dag till vardera hästägare. Alltså en dag var 6:e vecka har jag utsläpp, lunch, em + insläpp. Så annars full service utom en dag varannan månad. Skönt! :D
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
jag har eget stall så jag får göra exakt allt själv som har med hästarna att göra! Har märkt att man blir väldans stark av att stängsla när man svingar omkring på en 5kgs klubba

Står i stall med insläpp, utsläpp och 4 fordringar per dag under måndag-fredag. På helgerna hjälps man åt.
Vi har både lösdrift och boxplatser:
Lösdrift: Alla hjälps åt med att se till så att det ser okej ut i vindskyddet, fyller på vatten vid behov etc.
Boxplats: In- och utsläpp helgfria vardagar och samtliga fodringar vardagar ingår. Morgon och kväll på helgen är ett rullande schema bland alla i stallet (både lösdriftare och boxplatser).

Har eget stall och gör allt själv, har även en inackordering så vi brukar hjälpas åt med fodring/mockning när hästarna står i lösdrift och fodring/in-ut släpp när de står inne. Funkar kanon! vi köper vårt eget foder/spån men delar på hösilage inköp.
Vi har en egen variant. Jag äger stallet/gården och sköter morgon/kvällsfodring och i de flesta fall lunch men det står inte med i kontraktet(pga varierande arbetstid kan jag inte garrantera det i rätt tid). Varje hästägare har en dag/vecka/häst som de skall mocka alla ligghallar, grusytor, packa alla höpåsar och fylla alla hagars vatten. Har tre inackorderingar så jag får tre dagar "ledigt" från stalltjänst…(men inte fodringar)
Inga hästar står på box, men i de fall en häst skall stå inne inför tävling, efter hårt träningspass o torka svett så brukar vi hjälpas åt att lösa det! (dvs till 99% fixar jag det, men ibland får jag hjälp med mina!…)
Mina inackorderingar har det ganska bra tycker jag! Detta system innebär egentligen att en hästägare bara behöver komma upp 1gng/v -resten "fixar sig själv". Dock ingår inte mer än okulär tillsyn, så vill man vårda sin häst får man komma lite oftare ;)