Under sommarbetet
Hur håller ni era hästar på sommarbetet?
Får de gå och beta dygnet runt? Har ni betesreglerare? Står de inne på box på natten? Växlar ni hagar under dag/natt?
Vi har så magert bete så det räcker med att hålla ett extra öga bara… vi har redan öppnat till sommarhagen (den ligger intill lösdriften) så hästarna får vänja sig sakta med färskt gräs.
De kommer gå dygnet runt, Men de kommer motioneras under sommaren, får en veckas vila i augusti.
Våra hästar släpps inte på sommarbete(men de går i lösdrift så de är alltid ute). Däremot får de iväg i en annan hage nu några veckor på våren, medan vi harvar ligghallshagarna o låter gräset ta sig lite.
Jag är av den åsikt att alla hästar borde ha ligghall på sommaren, därav ser jag till att mina hästar alltid har tillgång till sina hallar. Utom de veckor på våren när det blivit lagligt att vara utan och innan insekterna vaknar. Samma sak på hösten några veckor när insekterna lugnat sig och ändå före 1 oktober.
Vi har ju givetvis gräshagar till våra ligghallar men begränsar storleken på hagen och varje dag får hästarna 1-3m mer hage att beta ner. Detta fungerar kanon och vi kan således styra tjockleken på hästarna! Vill absolut inte ha tjocka hästar och tycker inte om att ha på gräsmasker(fast jag har några styck). Jag är för lat för att hålla på att ta in/ut mellan grushage/gräshage och då funkar metoden med stegvis utökning av hagen kanon!
Ute på dagen, inne på kvällen och natten för att slippa de värsta insektsattackerna, och förstås för att hålla hullet i någorlunda skick (hon är typen av häst som blir tjock bara av att se åt mat). När vi har henne på mitt sommarland finns ligghall och betet är väldigt magert, så där får hon stå ute dygnet runt.

Om han går på bete med mycket gräs så kan han gå där dygnet om. Just nu har de knappt något i hagen så han måste gå in för att få mat Han är ganska svårfödd
kissmekate.blogg.se
varierar. Testat det mesta.
Herkules lägger lätt på sig, vid bete har han på sig betesreglerare, han hanterar inte att beta utan. I sommar kör jag nog på magert bete under dagarna och inne på nätterna. Han sväller bara han ser gräs…
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Mina kommer gå ute dygnet runt om det inte visar sig att den danska får exem när hon flyttar till Sverige :) Och dom kommer gå tillsammans med KOR! :D
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter