funderingar
Hej!
Har länge funderat på att skaffa mig en egen häst och efter 13 år på ridskola(går ej kvar längre) och ca sammanlagd tid på 3 år av foderhästar känner jag mig redo.
Då jag precis ridit in ett treårigt varmblodssto och har ridit stor häst de senaste åren känner jag mig för nått litet och tuff.
Och då jag har släkt på Island har jag allt haft en liten förkärlek för islandshästar.
Har tänkt att se om jag kan börja åka och prov rida några hästar till hösten.
Så jag undrar om det är något speciellt man ska tänka på innan man skaffar sig en islandshäst?
Sen verkar det som att de flesta inte säljer sina hästar med utrustning, och då tänker jag mest på sadel, går en vanlig dressyrsadel, eller har de "specialanpassade" sadlar.
Tack på förhand!
Jag tycker du gör ett helt rätt val som väljer att köpa en islandshäst, det är den perfekta hobbyhästen som man kan ha många fina år tillsammans med. 😉
Jag rekommenderar inte att du importerar från Island eller någon annanstans, köp en svenskfödd häst. Och du kommer säkert höra från många att du ska undvika exemhästar, men jag tänker gå emot där och säga att du ska välja en häst som du trivs med, och inte stirra dig blind på att den måste ha täcke och salva dygnet runt 2 månader om året.
Det går lika bra med en vanlig dressyrsadel som en islandssadel när man rider islandshästar, enligt mitt tycke. Men det är en smaksak vad du tycker känns bäst.
Välj hellre en fyrgångare än en femgångare om det är din första islandshäst, då slipper du passanlagen som kan "förstöra lite" om man är ovan med gångarterna. Att äga och rida en islänning kräver mycket fokus och träning när det gäller gångarterna, vilket är jättekul förstås, men det kan också vara svårt för den som inte är van.
Det är mina tips i alla fall 😃