Hingstfestivalen 2013
Även i år kommer det att hållas en hingstfestival där du får chansen att se makalöst vackra och fina hingstar, deras avkommor och andra fina hästar i en lite annorlunda tappning.
Har du inte bokat in någonting i kalendern den 14 april? Då tycker jag att du ska åka till Stenholmen för att få se årets Hingstfestival! Under söndagen arrangerar avelsföreningen Idunn återigen den mycket populära showen! Utöver en härlig festival med show så kommer det även att hållas en betäckningsauktion till förmån för deltagande avelshästar på VM 2013.

Redan under fredagen och lördagen kommer det att hållas tävlingar där du bland annat kan få se fina ekipage tävla i den nya grenen Töltfimi (lördagen kl. 14.00).
Samtliga hingstar som visas uppfyller minst ett av dessa krav:
Samtliga hingstar som fått utmärkelser för avkommor
Fyrgångshingstar med BLUP lägst 115, samt övriga 4-g hingstar med lägst 8,0 för ridegenskaper
Femgångshingstar med BLUP lägst 118, samt övriga 5-g hingstar med lägst 8,5 för ridegenskaper
Placering 1-3 på VM, NM och/eller SM 2010, 2011 eller 2012 med BLUP lägst 110
Högst bedömda hingstarna varje åldersgrupp med BLUP lägst 110

Hingstfestivalen drar igång på söndagen kl. 10.00 och schemat ser ut som följer:
10.00: Invigning med årets avlare
10.15: Visning av 10 grupper á 4 minuter
11.00: Paus
12.00: Visning av 10 grupper á 4 minuter
12.45: Betäckningsauktion 1-5
13.00: Gårdsvisningar 2 grupper á 6 minuter
13.15: Paus
14.15: Visning av 10 grupper á 4 minuter
15.00: Betäckningsauktion 6-10
15.15: Gårdsvisningar 2 grupper á 6 minuter
15.30: Utdelning Idunns pris för "Årets Favorithingst 2013"
Klockan 15.45 är det även dags för final i Töltfimi samt prisutdelning.

Biljetter kommer inte att säljas på plats, utan du köper dessa i förväg via följande länk: http://service.equipe.com/idunn/tickets
För mer information kring hingstfestivalen, adress till Stenholmen, boende etc. kan du besöka följande länk: http://www.idunn.se/aktiviteter/hingstfestivalen-2013-15147237

Bilder: Alex (tack för lånet)
Är det någon som ska dit? :)
Jag ska ställa upp i kvalet och ev. i töltfimi :) har anmält mig men får se om jag vågar :] osäker också på om jag ska se hingstfestivalen, antagligen inte. Det blir lite mycket åkande och vi ska inte betäcka någon häst på ett bra tag ;)
Jag skulle gärna ha åkt, men ska på 50-årsfest på lördagen. Det får bli nästa år istället! :)
#2 - Lycka till!
Var det någon som var där som har fina bilder att visa? :)
Kommer det några fler liknande tillställningar snart? :)
#5 - Njae, inte hingstfestivaler vad jag känner till. Däremot anordnas det lite "Islandshästens Dag" på olika ställen med jämna mellanrum med show, uppvisning och eventuellt även tävlingar.