Ni som har lösdrifter
Kan ni inte ta kort på hur dem ser ut, hur ni har placerat dem ?
Har ni varmbädd i botten mot jorden eller hur är underlaget gjort, gjuten platta kanske?
Berätta gärna och visa bilder.
Tror att vi har grus i botten, sen så har vi halm ovanpå. Mockar ur varje år och fyller på med halm varje vecka. På somrarna går hästarna i hagar utan lösdrifthallar. Kan kanske ta bild när jag kommer till stallet nästa gång :)
Okej ja men då är det som en vambädd, Det blir inte blött eller kallt för hästarna att ligga där, men det gäller att man har väl tilltaget i takhöjd eftersom det blir en rejäl tjock "svål" efter vinterns slut. Vore jätte kul o se hur den ser ut.
Nu när vi ska bygga ett en ny lösdrift/vindskydd så funderar jag på att åte staketet sluta och börja på vardera sida så man slipper gå in i hagen utan går in genom en dörr i lösdriften..
Vi har både en lösdrift och ett stall med boxar till våra hästar. Det är en gammal lada från början, som vi har byggt om till lösdrift. Vi kan komma in i den från stallet och hästarna har en ingång som från början var ett traktorskjul, och öppnar sig in till "logen". Det är grus i botten med ett tunt lager av spån. Ovanpå har vi halm. Vi gör som #1, och mockar ut helt en gång om året, och strör nytt efter behov.
Däremot har vi lösdriften öppen även på sommaren. Vi har mycket insekter och hästarna kan gå i skydd för dem där. Faktum är att de spenderar mer tid i lösdriften på sommaren än på vintern. På vintern går de mest in för att ligga och sova, men på sommaren kan de stå och hänga där hela dagarna om det är varmt och insekter.
I vår ligghall är det bäddat med hö…
Jag är nyligen inhyrd i det stallet och har aldrig hört talas om att man har en hö-bädd. Någon som har erfarenheter av detta?
Vi har gjuten platta, har haft grusbotten men det var värdelöst! Vi har bara en torvbädd, eller bädd är det väl inte egentligen eftersom vi helst mockar ur även kisset. Hallarna är 5x3 med en öppning(ca 2,5m) samt 5x7m med två öppningar á ca 2m.
Vi har även plastgardiner för öppningarna för att hålla insekterna ute.
Vi använder ligghallarna året runt, jag är mycket noga med att dom skall ha sin hall även på sommaren -då de ju faktiskt är i mest behov av skydd! De får några veckor på bete nu vid den här tiden, då det är lagligt och insekterna inte vaknat än…
Vi skall bygga en till ligghall i sommar -om förprövningen går igenom. Den blir 4,5x9m med gjuten platta i botten. Förmodligen 3,5m hög i framkant o 3m i bakkant. En öppen långsida åt söder. Det blir första gången jag prövar öppen långsida! Jag tycker bättre om öppningar som går att täcka med plast, men vi skall pröva. Vill de fly från insekterna så kan de gå till gamla ligghallen i den hagen.
Har inga bilder direkt på hallarna. Men en från insidan…
http://kveikja.files.wordpress.com/2011/07/diafol.jpg
#5 nej det har jag heller aldrig hört talas om, Höet kommer att mögla eftersom det drar till sej fukt vilket inte halmen gör på samma sett…
#5 Jag hade gräsfröhalm ett år, när det inte gick att få tag på vettig halm. Det är stråna till timotej, och blir som en slags blandning av hö och halm. Den var inte lika spänstig som halmen dock, så det gick åt mer, plus att hästarna gärna åt av det. Sedan får man mocka ut vartefter det blir blött, och kan inte hålla någon bädd. Om det finns fin halm att få tag på, anser jag att det är betydligt bättre. Hästarna äter av den också om den är fin, men den försvinner inte på samma sätt som gräsfröhalmen gjorde.