Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettsjukdomar
Läst 1360 ggr
Maja
0

Eksemsäsong?

När drar ni på era eksemhästar täcke?

selfrejection
0

Det är väldigt olika från år till år, men när det inte är minusgrader på nätterna längre brukar jag gå efter. Men sen får man se på hästen om den börjat klia sig eller insekterna är framme tidigare. Tror det var 27 april förra året.

Buckykatt
0

Har för mig att de säger att när dygnsmedeltemperaturen överstiger 10 plus, så kommer knotten.

Själv tycker jag att jag ser när det börjar bli dags genom att vara uppmärksam på om hästarna är irriterade. Om de piskar med svansarna och stampar med bakhovarna är det hög tid. Jag brukar också kolla om det liksom "rycker i huden".

selfrejection
0

Någon som satt på eksemtäcket än? Funderar på att göra det i helgen eftersom jag såg de första myggorna i går. En död! :)

Buckykatt
0

I skåne är det iaf hög tid. Och det är ju bättre att sätta på täcket lite för tidigt, än att vänta tills de har börjat klia sig. Så resonerar åtminstone jag 😉

Maja
0

Idag åkte de på! Massor med mygg och annat skit i luften (Stockholm).

Killen
0

Ingen i mitt stall har börjat än.

kissmekate.blogg.se

Uss
0

Vi har täckat sedan kanske två veckor, vi har sett liite mygg i luften men tror inte knotten kommit igång än - fortfarande frost på nätterna. Vill dock vara säker ;D

Buckykatt
0

Ja, jag tycker att det verkar som om myggen "triggar igång" kliandet. Så, även om inte knotten börjat komma kan det ju vara bra att vara förberedd. 🙂

selfrejection
1

Nu har jag också satt på täcket, inte sett några tendenser till kliande men kändes lika bra eftersom myggen igår kväll irriterade honom en del.

Dilizi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satte på min häst täcke i förrgår, men har smörjt honom i man och svans i någon månad. Han fick även årets första eksembad idag.

/Emilia

selfrejection
0

Min fick också sin första dusch idag i man och svans, men jag har inte börjat smörja än. Han är varken torr eller skorvig så jag väntar lite till :)