Islandsträns...?
Är det någon här som vet ungefär hur långt det är från bettring till bettring på ett islandsträns modell endast nackrem? Islandsträns verkar ju nämligen komma i one size only… Tacksam om någon kan mäta sitt träns i innersta respektive yttersta läget!
Menar ett sånt här (tänkte dock plocka bort nosgrimma då jag inte använder det) :
Jag mätte ett jag köpt från Horze när jag skulle sälja det, runt 85cm tror jag det var. Då var det med yttersta hålet, men jag har andra träns som är större så jag tror det kan skilja rätt mycket.
Jag har 3 olika tränsmärken, och alla är olika.
#1 Hmmm… Jag har nämligen en häst med storlek ponny och har svårt att hitta önskat träns… Ska mäta på fredag så får vi se om det skulle passa!
#2 Skiljer det otroligt mycket tror du?
#3 kan du inte göra extra hål om tränset är för stort?
#4 Jo… Men problemet är att ofta hamnar spännena lite olägligt om man gör för mycket nya hål. Som du ser på bilden nedan så hamnar spännena liksom vid öronen och klämmer… Det är därför jag vill ha bara en nackrem! Ska ta och mäta på fredag som sagt.
Men jag ska köpa ett billigt bara för att se hur pass långt ifrån det är i storlek! :)
#5 Lät kanske lite konstigt att det klämmer på örat! Menade att det blir lite tajt mellan örat och pannbandet, på bilden satt tränset lite långt ned och när jag flyttade upp det så åkte även pannbandet upp lite och klämde på örnonens sidor… :/
Kan mäta, :) återkommer
#7 Tack! 🤗
Så nu har ja mätt lite. det rundsydda (tror de köptes på emmi) inte hundra. det mäter 83cm på mellersta hålet. Och 88cm på yttersta. Det andra rundsydda med nosgrimma mäter 93cm på näst yttersta och 88cm på mellersta. och ett enkelt huvudlag. som mäter 93cm på mellersta. och 99cm på yttersta
#9 Tack så mycket för hjälpen! Ska ta och mäta min idag. :D
Det bästa är att mäta på sin egen häst. Alla hästar är olika 😉
Jag är sadelmakare, och gör aldrig en beställning som inte antingen ägaren eller jag själv tagit mått på.
Du kan enkelt göra en ungefärlig mätning på din häst. Ta bara bettet och ett måttband, och dra måttbandet igenom bettringarna och över öronen på hästen - bettet ska naturligtvis vara i munnen på hästen - så kan du enkelt mäta exakt hur långrt det är.
Lycka till 😃
#11 Jag mätte faktiskt igår. Hon verkar ha 79 från bettring till bettring! Då borde nog islandsträns funka om jag modifierar det något! 👍