Isar frá Keldudal
Hej alla avelsintresserade!
Det är nämligen så att jag har ett 9 årigt sto som jag just nu satsar på ordentligt i ridningen, då hon har fina ridegenskaper och behöver komma till sin rätt för eventuellt en visning och förhoppningen finns att hon går in som första klass sto, om inte exteriören drar ner hennes snittpoäng då den inte är lika bra som ridegenskaperna. Därför tänker jag lite på framtiden vad gäller kommande avkommor från mitt sto. Har fått råd från proffesioner inom islandsvärlden att använda mig utav en hingst med mycket bra exteriörbedömning och därmed min fråga som lyder: Känner ni till några avkommor efter Isar frá keldudal? Han är superflott både exteriört och ridegenskaper och jag funderar på om det kan vara ett bra alternativ till mitt sto inom några år. Tanken är att jag ska ha en fölis på tillväxt tills mitt sto inte skall ridas och tävlas i den omfattningen som hon skall göra nu inom snar framtid.
Jag tänker främst på lynnet när jag frågar om dessa avkommor?
Ge även förslag på andra hingstar med bra exteriör så jag har fler kandidater att välja mellan och kolla upp nogrannare.
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning
Emelie
Ísar är en trevlig hingst. Han ger ofta lättbyggda och stora avkommor med stora rörelser och ett trevligt lynne. Jag har dock mest mött unghästar efter honom, oinridna (allt från föl till treåringar). Visst har vissa av dem haft lite humör, men då har de ofta varit efter ett sto med mycket åsikter också… ;)
Har har ju bland annat lämnat Mozart från Sundsberg.