Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1011 ggr
Louise L
2013-04-11 22:29
0

Bronkit?

Jag är livrädd för att min häst har fått bronkit… Han har sedan i höstas hostat till varje gång vi ridit. Det kommer alltid när vi ökar tempot första gången. Men aldrig mer än 2 gånger. Jag frågade en veterinär som var ute och raspade hans tänder i vintras om detta och då sa hon att hon trodde att han var känslig mot damm. Min häst går på lösdrift året om. Men nu för en vecka sedan har han börjat snora också. Snoret kommer endast upp när han har ansträngt sig. Stora vita klumpar ur näsan.. Ska ta ut veterinären nästa vecka men tänkte höra här om någon har haft liknade problem?

selfrejection
2013-04-11 23:11
0

Guffi gör precis likadant. Jag tror han har såkallad uppstartningshosta. Står om det på atgs hemsida. Spänner din sig lätt? Guffi gör det och jag tror han hostar till så där i början för att han spänner sig lite i början och när man börjar springa måste han börja andas ordentligt och då blir det någon hostning. En tränare har antytt samma sak för mig. Har han frustat några gånger innan blir hostningen mycket mindre, ibland ingen alls.

Han snorade även rätt ordentligt förra veckan efter en ridtur, men jag har inte sett något snor sedan dess. Precis som du beskrev, vitt och klumpigt. Så på Guffi är det nog ingen fara, men din kanske ha en lite förkylning. Har dom ingen feber, är som normalt och snoret inte blir gult så ska det nog vara lugnt. Men är du osäkert är det ju bra att fråga veterinären :)

Louise L
2013-04-12 21:02
0

Spännande länk du skickade. Det har jag aldrig hört talats om förut. Usch alla säger olika saker.. Läste på en sida om en veterinär som skrev att "en häst som hostar är inte en frisk häst". Men beskrivningen stämmer verkligen in på hur det är. Nu sen när han har börjat snora så har det dock varit en gång mitt i ridningen också. Nästa vecka har han vilat i 2veckor. Är det inte över då så ringer jag vet. Men tack för svaret. :)

selfrejection
2013-04-14 19:31
0

Ja, det är svårt, man vet inte vem man ska lita på. Med Guffi så har jag aldrig hört honom hosta i hagen, i stallet, innan ridning eller senare under ridningen, så därför tror jag på att detta stämmer på honom och just när jag vet att han spänner sig också. Så om han bara hostar till 2-3 gånger vid exakt samma tillfälle varje gång så kan det nog vara något sånt för din med. Hoppas du kommer på varför iallafall :)