Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 679 ggr
Sara1214
0

Stal/ fodervärd!?

Jag visste inte riktigt vem jag skulle vända mig till. Jag har lite frågor angående häst. 1. Jag är 13 år gammal och fyller 14 nästa år. 2. Jag och mamma prata lite snabbt om häst. Min mormor har en islandshäst men frågan är bara om jag skulle ha råd med en. 3. Mamma o pappa får ju barnbidraget. Om jag då skulle få hela istället och lägga upp det. Varje månad lägger jag undan 800 kr till hästen. Då har jag 200 kvar att köpa kläder för plus kanske 250 till i månadspeng. Skulle jag klara mig? 4. Mamma o pappa skulle såklart hjälpa mig! Mamma Är väldigt kunnig! Mormor tjänar ganska bra så hjälp kommer väll därifrån också. Mamma köper säkert själva hästen och mat får jag betala. 5. Sedan har jag tänkt att om några får komma och bli fodervärd får jag in lite extra money. Hur mycket ungefär? 6. Då får jag in pengar samtidigt hjälp. 7. Mormor har sin häst med mammas kusin. Hon har ett stal på sin gård. Där skulle han kunna stå. Men för hur mycket? Antagligen inte lika mycket pengar som man brukar men iaf pengar. Hon bor just också så hon brukar släppa ut dom m.m 8. Skulle jag klara det här med hjälp och tror ni att det skulle funka? Har liksom lagt upp allting nu..:)

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Sara1214
0

Och såklart har jag råd om hästen blir sjuk och då får jag hjälp.:)

CelsiusT
0

Det kostar flera tusen kronor i månaden att ha häst.

800:- kommer du inte långt på tyvärr. Bara mat för en häst kostar omkring 500:-/mån. Strö omkring 200:-/mån. Hovslagare omkring 1000:-/varannan mån (500:-/mån). Sedan har du stallhyra och andra run-om-kostnader.

Sedan kan du inte räkna med att du ska ha en fodervärd, tänk om du inte hittar någon eller om den du hittar plötsligt inte längre vill vara fodervärd. Då står du plötsligt med alla kostnader själv. Hur mycket man kan få in på en fodervärd beror också på var du bor. Jag får 200:-/mån av min medryttare och kan nog inte få särskilt mycket mer i mitt område.

Jag räknar med att mina hästar kostar omkring 2500:-/st i månaden. Och då har jag häst billigt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sara1214
1

Jag sa just att det är det JAG kommer betala.

Sara1214
1

Plus att jag kommer spara ganska mycket nu innan jag skaffar den :)

CelsiusT
0

#3 Vad menar du? Du frågade om du skulle klara att ha en häst om du fick 800:-/mån? Då svarade jag att det kommer du inte långt på.

Om din mamma ska betala resten så är det änna onödigt att du får barnbidraget och betalar med, för då kommer hon ändå få lägga ut så mycket mer. Så dina 800:- (som du får av din mamma) hit eller dit känns ganska ointressanta i sammanhanget. Frågan är ju om din mamma har tillräckligt stor inkomst för att ha råd med en häst.

#4 Att ha sparade pengar är jättebra om man ska ha en häst. Bra att ha många tusenlappar på banken om man måste köpa något som går sönder, eller att hästen behöver ett nytt täcke eller ännu värre att hästen blir sjuk och man måste träffa veterinär (det är dyrt).

Men att ha sparade pengar hjälper inte så mycket inför den månatliga kostnaden för att ha häst. Sparade pengar försvinner snabbt. Det gäller att ha tillräckligt hög månadsinkomst för att ha en häst.

Sara1214
0

Jag vet. Tänkte bara att eftersom jag har hästen måste jag och bidra med pengar!:)

CelsiusT
0

#6 Jo fast dina pengar kommer ju från din mamma. Så det du får göra är väl snarare att avstå andra saker i din vardag för att din mamma ska ha råd att hålla häst för dig. Tex kan man inte köpa kläder lika ofta, inte smink, inte leksaker och kanske inte gå på bio/tivoli osv eller äta godis lika ofta som dina kompisar utan häst gör (eller som du gör idag). Men vad och hur mycket du får avstå handlar ju förstås om hur bra inkomst din mamma har och vad hon anser är rimligt att lägga på häst vs. andra aktiviteter för dig.

Sara1214
0

Jag vet…