Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1967 ggr
Tritlis
0

Gräsreducerare med hösilage?

Min tjockis trycker i sig mat nu när hon har fri tillgång till hösilage på lösdriften. Jag kan inte stalla upp eller sätta henne i en annan hage. Kan man använda en gräsreducerare när de äter hösilage? Tänkte om det fungerar rent praktiskt? Den är ju gjord så grässtråna sticker rakt upp i lilla hålet och hästen på så sätt kan få tag på begränsad mängd mat. Men när de äter hösilage? Någon som provat?
Tyvärr kan jag inte ändra utfodringen då hon går med andra hästar och på det stället är det fri tillgång som gäller.
Annars får hon tugga på 1-2 månader till och bantas på magert bete därefter. Eller om någon har andra tips? Hjälpte heller inte med småmaskigt hönät och det är borttaget.

Eldlilja
0

Min första tanke är att en betesreducerare ger ungefär samma effekt som ett hönät, endast några små hål som hästen kan få tag på maten genom. Anledningen till att man har betesreducerare då är att man knappast kan lägga nät över hela hagen 🤪!

Dock är det svårt att säga, är så olika från häst till häst, och dessutom finns det ju massor av olika sorters reducerare. Min häst var rekordsnabb på att få av sig sin reducerare som tydligen var "jobbig" 😉. Är din häst en sådan som finner sig i att få saker på sig som kan hindra den, och det inte är någon risk att hon därmed klänger av sig den och fastnar, så kan det ju vara värt att testa…

FeliciaS
0

Betesreducerare påverkar ju tänderna och att ha de på dygnet runt i långa perioder tycker inte jag känns särskilt bra. Som du säger är de ju gjorda så att gräset sticker upp mot korgen men hösilagets strån "växer" ju inte uppåt. Jag hade skaffat småmaskigt hönät (SMHN) istället, de är kanonbra! Även hästar som klarar fri tillgång (utan SMHN) håller sig i bra hull, dvs blir inte för smala och de som blir för tjocka på fri tillgång håller sig bra med begränsad fri tillgång i SMHN. Det beror på att de tuggar sin mat ordentligt (hästens mättnad sitter i tuggmuskeln och inte magsäcken). De stora näten är kanon att sätta över stora balar :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus