Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1017 ggr
thicha
2013-03-28 12:56
0

Hosta

Första våren, alltså förra våren när jag såg min valack busade lite i hagen så hostade han några gånger efter, Han gjorde det aldrig på vintern innan och inte på sommaren efter våren heller.. I år är det likadant, han sprang nu från andra sidan hagen när han såg mej komma ut och skulle fodra dem i morse och så saktar han av och hostar ett par gånger när han är framme hos mej.. Har tänkt ett flertal gånger att det är höet men varför hostar han bara på våren och inte över vintern?

Maja
2013-03-28 22:40
0

Vädret kan påverka en hel del, jag misstänker att Uppsala har likadant väder som Stockholm med att det växlar från sol och några plusgrader till minusgrader och kall blåst. Lite som du själv kan bli förkyld/hostig/irriterad i luftrören när luften växlar hela tiden. Om han däremot fortsätter att hosta (och att det inte vara är tillfälligt) så skulle jag ändå rådfråga en veterinär.

thicha
2013-03-28 23:02
0

Okej så det kan vara så pass "ofarligt",ska kolla med veterinären sen också, Blev rätt att han blir en sån där hösilage häst. Vi som har svårt att få tag på det..

Jo vi har rätt öppen vinterhage och visst är det många minus och sen kan vara 0 grader.. Men jag reagerade just för att det har varit han både gångerna och typ vid samma tid varje år.

Maja
2013-03-29 10:34
0

Ja, det kan mycket väl vara vädret som spökar. Har lite hosta på några hästar i stallet nu när det växlar mellan plus och minus, solsken och snålblåst. Sedan finns det ju mer eller mindre känsliga hästar också vad gäller foder.

Men jag håller tummarna för att det bara är vädret som spelar in!

Ring veterinär och rådfråga om du känner dig osäker, jag går bara på tidigare erfarenheter (där vi har frågat veterinär om just hosta på våren och fick förklaringen - väder)! :)

thicha
2013-03-29 15:06
0

Okej, på min är det endast när han gått fortare än skritt i hagen, aldrig när han står still eller går omkring i hagen..

Skönt att det inte är något allvarligt och att man även slipper byta med foder osv.