Nu försvinner vinterpälsen...
Är det bara hos oss som hästarna fäller? Vad föredrar ni för borstar när hästen fäller?
Furminator kammen är bäst, sen piggborstar o koskarapa
Jag upplever olika till olika pälsar… Furminator är grym på ulliga pälsar! Medan silkeslena pälsar med tunna långa strån funkar bäst med taggig svettskrapa. Här fäller tre av fem hästar. Den ena har redan tappat Allt täckhår och ser ut som en dunboll… O det tappade hon på 5dagar typ…
Min flicka har börjat fälla så smått, lite tussar här och där. Men andra hästar i stallet (islandsfödda) har redan tappat täckhåren och är som #2 säger - dunbollar.
Använder borste me träpigg till mina.
Hos oss har dem börjat fälla för fullt!!! Tycker oxå att furminator är toppen för att få bort underullen :)

Jag har inte isisar, men jag använder kardor på mina vinterpälsar. Typ sånna som man har till hundar med vinklade metallpiggar fast en större storlek.
Igår använde jag furminatorn och hjälp, vad bra den är! Jag tror att jag drog av en hel Golden retriever från hästen! 😃
…men fortfarande är det lika mycket kvar! ;)
Jag använder mig av svettskrapa med piggar, ryktsten och en hårdare rotviska att borsta bort det sista överflödiga med. Tycker det funkar bäst :) i alla fall på min som är väldigt silkig i pälsen. Dock är det nog olika vad man har för päls på sin häst!
Jo det fälls här med men vi har runt -10 på nätterna!
Mina ska börja få lite vitaminer för att få hjälp med pällsfällningen, har piggborstar men ska köpa några flera andra pällsfällnings grejer i år tänkte jag.